FEIL PÅ FEIL? Tesla Model 3, fotografert under en av Motor og NAFs rekkeviddetester.

2–3 år gamle biler:

Denne har flest feil av alle modeller, ifølge tysk rapport

111 biler er inkludert på listen. På 111.-plass: Tesla Model 3.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten kommer fra TÜV, Tysklands svar på Statens vegvesen, og den handler om feilene som går igjen under periodiske kjøretøykontroller.

Samtlige biler i oversikten er 2 til 3 år gamle. 

● Aller øverst, med best tall, troner Volkswagen Golf Sportsvan. Her er feilraten på 2,0 prosent. 

Sist med margin

Altså: Nøyaktig 1 av 50 slike blir underkjent i det vi ofte kaller «EU-kontroll.»

● På fjerdeplass følger elbilen med færrest feil, en nær slektning: e-Golf. Her er raten 2,6.

● Nest nederst finner vi Dacia Logan, med en feilrate på 11,4 prosent.

● Et markant stykke bak Daciaen igjen, på en dermed svært klar 111.- og sisteplass, havnet Tesla Model 3. Feilraten for Teslaen er 14,7 prosent.

Det er særlig hjuloppheng, lys og bremser Teslaene sliter med, ifølge TÜV, som særlig er bekymret for det siste – elbilers bremser, generelt.

– Elbiler har flere bremsefeil enn biler med forbrenningsmotorer. Regenerering er en av årsakene, det fører til at bremsene ikke får den nødvendige belastningen, sier Joachim Bühler, administrerende direktør i TÜV.

Én av fem totalt

Litt tynn Tesla-trøst finnes: Model 3 blir kjørt en god del lenger på tre år enn gjennomsnittsbilen, 55.000 mot 41.000 kilometer. Teslaene gjør det likevel betydelig dårligere enn sammenliknbare biler med tilsvarende tall på telleren. 

Totalt, uavhengig av årgang, måtte 20,5 prosent vises på nytt. Den typiske, tyske bilen er nå temmelig nøyaktig ti år gammel.

For første gang har TÜV også sett på 12–13 år gamle biler spesielt. Her er feilrate-snittet på hele 28,9 prosent. 

Renault Twingo og Dacia Logan – igjen – trekker mest ned, med henholdsvis 39,9 og 40,9 prosent. Audi TT, derimot, blir ifølge rapporten godt vedlikeholdt av sine eiere og har en feilrate på 15 prosent.

● Tallene fra TÜV (Technischer Überwachungs-Verein) bygger på litt over 10,2 millioner tester.