POP IGJEN: En oppdatert versjon av bZ4X har løftet omdømmet for Toyota.
POP IGJEN: En oppdatert versjon av bZ4X har løftet omdømmet for Toyota.

Omdømmeløft for Toyota:

Rekordtall i måling etter trang elbil-fødsel

Lanseringen av elbilen bZ4X gikk slett ikke så smertefritt som Toyota ventet – og omdømmet stupte. Parallelt med en forbedret versjon av bilen, har selskapet nå historisk sterke omdømmetall.

Publisert

Få bilmerker har historisk scoret bedre hos den jevne bilkjøper enn Toyota, med stabil score over 70 poeng på målingen til det amerikanske analyseinstituttet RepTrak.

Med bZ4X traff Toyota et omdømmehull i veien.

Overraskende lav rekkevidde, høyt forbruk og uklarhet om ladehastighet og batteribufferen skapte medieomtale som sendte Toyota ned på 68,3 poeng på RepTrak-målingen, et historisk lavt tall for merket.

I år har Toyota lansert en oppdatert versjon av el-SUV-en med rekkevidde- og forbrukstall som lovet – og kundene må ha likt det de så.

Målinger av omdømmet i det norske markedet steg til 72,1 poeng i første kvartal og senest 74,1 poeng i den nyeste målingen i mai.

På alvor

– Vi tror at fremgangen skyldes at vi tok kritikken på alvor, og at de lovede forbedringene viste seg å levere i henhold til forventningene, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

Ifølge Norsk Kundebarometer 2023, som ble presentert i mai, hadde Toyota Norges mest fornøyde bileiere.

PS: bZ4X er nummer fem på OFV-statistikken over førstegangsregistrerte biler hittil i 2023, med en markedsandel på 3,52 prosent.