KREVDE EKSTRA PENGER: Før Kjell Leikvik (innfelt) kunne få sin Tesla, måtte han betale ekstra.
Foto: EASTON CHANG og PRIVAT
Ulovlige Tesla-kontrakter:
Tesla krevde 118.000 kr ekstra for å selge bil til Kjell
Tesla nektet å levere ut bilen til Kjell Leikvik før han betalte 118.000 kroner ekstra. Det hadde ikke Tesla lov til.
–
Det Tesla gjorde, gjør jo oss kunder rettsløse, sier Kjell Leikvik.
Våren
2021 kjøpte han og kona en ny Tesla Model X. Leveringstidspunkt ble ikke konkret
avtalt, men Leikvik fikk forståelse for at bilen skulle leveres vinteren eller
våren 2022, et knapt år senere.
Bilen
ble imidlertid ikke levert da, og da ryktene om nye avgifter på elbiler begynte
å svirre sommeren 2022, ble det viktig for Leikvik å få bilen før de nye avgiftsreglene,
som trådte i kraft i januar 2023.
Men
bilen uteble gjennom hele 2022.
Først våren 2023, to år etter inngåelse av
kontrakt, kunne Tesla levere bilen til ekteparet på Nesodden utenfor Oslo.
Krevde
penger
Før
overleveringen mottok Leikvik det som Tesla selv kaller «endelig faktura» på
999.732 kroner. Kjell Leikvik betalte regningen samme dag og gledet seg til å
få deres nye Tesla Model X.
Men
Tesla var ikke ferdig med å kreve penger.
Dagen
etter fikk Leikvik enda en regning, på 118.583 kroner, for økte avgifter. Tesla
nektet å levere ut bilen før denne ekstraregningen ble betalt.
Leikvik
nektet å betale, med begrunnelse i at bilen ble levert for sent, og fordi han
dagen før mottok, og betalte, det som Tesla selv kaller «endelig faktura».
Da
kansellerte Tesla hele kjøpet, uten at Leikvik verken hadde bedt om det eller
godtatt det. Tesla refunderte innbetalt beløp unntatt et depositum på 1000
kroner.
Klaget
Leikvik
nektet å gi seg. De mener Tesla aldri informerte dem om økt pris, og ville ha
bilen til avtalt kjøpesum. De klaget til forbrukermyndighetene med påstand om
kontraktsbrudd fra Teslas side.
Nå
har paret fått fullt medhold i et oppsiktsvekkende vedtak fra
Forbrukerklageutvalget.
Utvalget
behandler konflikter etter blant annet nybilkjøp. I vedtaket konkluderer
Forbrukerklageutvalget med at kontraktsvilkårene til Tesla Norge er ulovlige og
ugyldige.
–
Ugyldig
Forbrukerklageutvalget
skriver at kjøpekontrakten i realiteten er en avtale med et tidsubestemt
leveringstidspunkt – og at Tesla dermed kan levere bil når de ønsker, uten at
kjøperen har mulighet til å klage på sen levering.
Slike
kontrakter er i strid med både forbrukerkjøpsloven og EUs
forbrukerrettighetsdirektiv, mener Forbrukerklageutvalget. I en avtale mellom
en selger og en forbruker må leveringstidspunktet konkretiseres, dersom
leveringen blir senere enn 30 dager.
–
Teslas avtalevilkår er derfor ugyldig, og oppfyller ikke lovens krav, konkluderer
utvalget.
Standardkontrakt
Forbrukerklageutvalget
har vedtatt at ekteparet skal få kjøpe bilen til avtalt pris, og at de ikke
skal betale ekstraregningen på nærmere 119.000 kroner.
Vedtaket
kan få konsekvenser for flere bilkunder.
Motor
har vist ekteparet Leikviks kontrakt til senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF
Advokat, NAFs advokatkontor. Hun har behandlet mange klagesaker mot Tesla, og
bekrefter at kontrakten til ekteparet Leikvik er en standardkontrakt.
Rettskraftig
Tesla
har ikke anket vedtaket. Vedtaket er dermed rettskraftig.
Motor
har spurt Tesla Norge om de nå kommer til å endre standardkontraktene sine.
Tesla har ikke besvart Motors henvendelse.
Men
Tesla mener de ikke gjorde noe galt da de krevde Leikvik for 119.000 kroner
ekstra. I et brev til forbrukermyndighetene hevder de at oppgitte
leveringstider kun er et estimat, og at kjøpsavtalen tar forbehold om
prisendringer.
Tesla
Norge påpeker også at det som de kalte «endelig faktura», var en feil fra deres
side, og at feilen raskt ble rettet opp da Leikvik fikk tilsendt
ekstraregningen på 119.000 kroner.
Glad
NAF-advokat
Vigdis Svennungsen er svært glad for vedtaket.
–
Vedtaket er i samsvar med våre tidligere vurderinger. Det er fint å få en avgjørelse som bekrefter at selger ikke
blir hørt med at det kan gis et uklart leveringstidspunkt, sier Svennungsen.
Mange bilkunder ble berørt da de
nye elbilavgiftene ble innført, og mange måtte bite i det sure eplet og betale
avgiftsøkningene.
– Tapte kunder
Men Svennungsen tror likevel ikke
at vedtaket til Forbrukerklageutvalget kan få konsekvenser for mange andre.
– Det kan være vanskelig å kreve
noe nå i ettertid, fordi det fort kan bli konklusjonen at de aksepterte den nye
prisen da de betalte, sier hun.
Ekteparet Leikvik droppet å kjøpe
Teslaen.
– Vi ble derfor tapte kunder for
Tesla. Vi kjøpte oss en BMW i stedet, og det er ikke aktuelt å bytte ut den med
Teslaen, sier Kjell Leikvik.
Teslaen
ekteparet skulle ha, ble i stedet solgt til andre kunder.
Flere forbrukersaker på Motor.no: