KREVDE EKSTRA PENGER: Før Kjell Leikvik (innfelt) kunne få sin Tesla, måtte han betale ekstra.

Ulovlige Tesla-kontrakter:

Tesla krevde 118.000 kr ekstra for å selge bil til Kjell

Tesla nektet å levere ut bilen til Kjell Leikvik før han betalte 118.000 kroner ekstra. Det hadde ikke Tesla lov til.

Publisert

– Det Tesla gjorde, gjør jo oss kunder rettsløse, sier Kjell Leikvik.

Våren 2021 kjøpte han og kona en ny Tesla Model X. Leveringstidspunkt ble ikke konkret avtalt, men Leikvik fikk forståelse for at bilen skulle leveres vinteren eller våren 2022, et knapt år senere.

Bilen ble imidlertid ikke levert da, og da ryktene om nye avgifter på elbiler begynte å svirre sommeren 2022, ble det viktig for Leikvik å få bilen før de nye avgiftsreglene, som trådte i kraft i januar 2023.

Men bilen uteble gjennom hele 2022.

Først våren 2023, to år etter inngåelse av kontrakt, kunne Tesla levere bilen til ekteparet på Nesodden utenfor Oslo.

Krevde penger

Før overleveringen mottok Leikvik det som Tesla selv kaller «endelig faktura» på 999.732 kroner. Kjell Leikvik betalte regningen samme dag og gledet seg til å få deres nye Tesla Model X.

Men Tesla var ikke ferdig med å kreve penger.

Dagen etter fikk Leikvik enda en regning, på 118.583 kroner, for økte avgifter. Tesla nektet å levere ut bilen før denne ekstraregningen ble betalt.

Leikvik nektet å betale, med begrunnelse i at bilen ble levert for sent, og fordi han dagen før mottok, og betalte, det som Tesla selv kaller «endelig faktura».

Da kansellerte Tesla hele kjøpet, uten at Leikvik verken hadde bedt om det eller godtatt det. Tesla refunderte innbetalt beløp unntatt et depositum på 1000 kroner.

Klaget

Leikvik nektet å gi seg. De mener Tesla aldri informerte dem om økt pris, og ville ha bilen til avtalt kjøpesum. De klaget til forbrukermyndighetene med påstand om kontraktsbrudd fra Teslas side.

Nå har paret fått fullt medhold i et oppsiktsvekkende vedtak fra Forbrukerklageutvalget.

Utvalget behandler konflikter etter blant annet nybilkjøp. I vedtaket konkluderer Forbrukerklageutvalget med at kontraktsvilkårene til Tesla Norge er ulovlige og ugyldige.

– Ugyldig

Forbrukerklageutvalget skriver at kjøpekontrakten i realiteten er en avtale med et tidsubestemt leveringstidspunkt – og at Tesla dermed kan levere bil når de ønsker, uten at kjøperen har mulighet til å klage på sen levering.

Slike kontrakter er i strid med både forbrukerkjøpsloven og EUs forbrukerrettighetsdirektiv, mener Forbrukerklageutvalget. I en avtale mellom en selger og en forbruker må leveringstidspunktet konkretiseres, dersom leveringen blir senere enn 30 dager.

– Teslas avtalevilkår er derfor ugyldig, og oppfyller ikke lovens krav, konkluderer utvalget.

Standardkontrakt

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at ekteparet skal få kjøpe bilen til avtalt pris, og at de ikke skal betale ekstraregningen på nærmere 119.000 kroner.

Vedtaket kan få konsekvenser for flere bilkunder.

Motor har vist ekteparet Leikviks kontrakt til senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, NAFs advokatkontor. Hun har behandlet mange klagesaker mot Tesla, og bekrefter at kontrakten til ekteparet Leikvik er en standardkontrakt.

Rettskraftig

Tesla har ikke anket vedtaket. Vedtaket er dermed rettskraftig.

Motor har spurt Tesla Norge om de nå kommer til å endre standardkontraktene sine. Tesla har ikke besvart Motors henvendelse.

Men Tesla mener de ikke gjorde noe galt da de krevde Leikvik for 119.000 kroner ekstra. I et brev til forbrukermyndighetene hevder de at oppgitte leveringstider kun er et estimat, og at kjøpsavtalen tar forbehold om prisendringer.

Tesla Norge påpeker også at det som de kalte «endelig faktura», var en feil fra deres side, og at feilen raskt ble rettet opp da Leikvik fikk tilsendt ekstraregningen på 119.000 kroner.

Glad

NAF-advokat Vigdis Svennungsen er svært glad for vedtaket.

– Vedtaket er i samsvar med våre tidligere vurderinger. Det er fint å få en avgjørelse som bekrefter at selger ikke blir hørt med at det kan gis et uklart leveringstidspunkt, sier Svennungsen.

Mange bilkunder ble berørt da de nye elbilavgiftene ble innført, og mange måtte bite i det sure eplet og betale avgiftsøkningene.

– Tapte kunder

Men Svennungsen tror likevel ikke at vedtaket til Forbrukerklageutvalget kan få konsekvenser for mange andre.

– Det kan være vanskelig å kreve noe nå i ettertid, fordi det fort kan bli konklusjonen at de aksepterte den nye prisen da de betalte, sier hun.

Ekteparet Leikvik droppet å kjøpe Teslaen.

– Vi ble derfor tapte kunder for Tesla. Vi kjøpte oss en BMW i stedet, og det er ikke aktuelt å bytte ut den med Teslaen, sier Kjell Leikvik.

Teslaen ekteparet skulle ha, ble i stedet solgt til andre kunder.