Mercedes-Benz CLA kommer på markedet til høsten, riktignok ikke til Norge, hvor importøren venter til modellen er utstyrt med omformer tilpasset 400-volts lading. Noe som trolig er tidlig neste år.
Nå avslører Mercedes at den også skal komme som stasjonsvogn, eller Shooting brake som de kaller den.
Det hele og fulle navnet er CLA Shooting Brake with EQ Technology, ikke så hendig, men CLA er den første elektriske modellen som kutter ut EQ foran modellnavnet siden det ble innført med EQC.
Gir 100 km mer
Dette blir den første elektriske stasjonsvognen fra Mercedes og kommer, ikke overraskende, med de samme drivlinjene som sedanen.
Det vil si CLA 250+ som har tohjulsdrift og en rekkevidde på opptil 761 kilometer og CLA 350 4MATIC Shooting Brake, med to motorer og firehjulsdrift, og en rekkevidde på inntil 730 kilometer.
Det som blant annet skiller sedan og stasjonsvogn er rekkevidden, den strømlinjeformete takformen til Shooting Brake gir resultater. Faktisk nær 100 kilometer mer.
Annonse
REKKEVIDDE: Rekkevidden blir av de aller beste på markedet.Foto: MERCEDES-BENZ
TO VERSJONER: CLA blir tilgjengelig med bak- og firehjusdrift.Foto: MERCEDES-BENZ
Den nye CLA i stasjonsvogn-utførelse er litt større enn forgjengeren, 35 millimeter lengre, 25 millimeter bredere og 27 millimeter høyere, i tillegg er akselavstanden 61 millimeter lengre.
Bagasjeromsvolumet er 455 liter, som er 30 mindre enn forrige versjon. Men nye CLA har en frunk på 101 liter. i tillegg kan den dra en henger som veier det samme, maks 1800 kilo.
Innvendig har Mercedes reintrodusert en del knapper og brytere, ifølge dem på bakgrunn av kundeforespørsler.
Tilvalget Mbux superscreen strekker seg over hele dashbordet, til sammen 38,25 tommer.
PLASS: Bagasjerommet tar 1039 liter med seteryggene lagt ned.Foto: MERCEDES-BENZ
BRØDRE: Mercedes CLA kommer i to karosseriversjoner.Foto: MERCEDES-BENZ
Kommer mer
Det loves også selskapets nyeste operativsystem som er knyttet til en skytjeneste som skal sikre jevnlige oppdateringer.
Drivlinjen er utstyrt med en totrinns girkasse på bakakselen. Første gir er for akselerasjon og andre gir brukes i høyere hastigheter. CLA 250+ Shooting Brake gjør null til hundre på 6,8 sekunder.
CLA 350 4MATIC Shooting Brake bruker fem sekunder fra null til hundre.
Batteriet er i begge utgavene er 85 kWt og har en maks ladefart på 320 kilowatt. Det skal gi rundt 300 kilometers rekkevidde på ti minutter.
CLA Shooting Brake er ventet til Norge våren 2026.
Bilene er bygget på Mercedes‑Benz Modular Architecture, og i pressemeldingen sies det at CLA og CLA Shooting Brake vil bli etterfulgt av to SUV-er. Hvor det er grunn til å tro at en av dem er GLC.