NÆRMER SEG: Mercedes neste elbilmodell, GLC, får sin offisielle debut til høsten.

Mercedes med ny GLC:

– Vi elektrifiserer vår bestselger

Forgjengeren var en suksess i Norge, og Mercedes sine forventninger til den elektriske GLC -modellen er høye. Nyheten slippes i september.

Publisert

– Vi introduserer ikke bare en ny modell, vi elektrifiserer vår bestselger, sier administrerende direktør i Mercedes, Ola Källenius, i en pressemelding.

Modellen han sikter til er GLC, i elektrisk utgave. 

Den skal vises fram offentlig på bilutstillingen i München til høsten, men Mercedes kommer nå med flere opplysninger om bilen.

GLC erstatter EQC, en modell som forsvant ut av Mercedes-sortimentet for godt og vel ett år siden

VINTERTEST: GLC var på vintertesting i Nord-Sverige tidligere i år.

Norsktoppen

Fra introduksjonen i 2019 var dette merkets suverent mest populære bil i Norge. EQC ble levert i 12.156 eksemplarer, ifølge statistikken til Opplysningsrådet til veitrafikken. Noe som er over halvparten av merkets totale leveranser i tidsperioden.

EQC var det første bilen fra Mercedes som brukte EQ-benevnelsen, som de nå har gått bort fra. Den nye modellen kalles «GLC with EQ technology.»

GLC bruker samme luftfjæringer som S-klasse, som er justerbare. Det bør borge for god komfort. Man kan også plusse på en pakke som inkluderer bakhjulsstyring på inntill 4,5 grader, som skal gjøre bilen ekstra smidig i trangt farvann og stabil i høyere hastigheter.

Den elektriske GLC skal også har bedre innvendig plass enn søsknet med forbrenningsmotor, både i høyde og lengde, blant annet grunnet en åtte centimeter lengre akselavstand.

Bagasjerommet har plass til 570 liter, og med nedfelt bakseterygg, utvides det til 1740 liter. GLC har også en stor frunk på 128 liter.

HENGER: GLC har god tilhengerkapasitet.

Trekker 2,4 tonn 

Som med CLA er det 800-volts batterisystem, som byr på en ladefart som er «over 320 kilowatt.»

Denne gangen har de også installert en omformer som gjør at GLC også takler 400-volts ladestolper. For CLA sin del kommer det også, men det er ikke klart ved lansering.

Hengervekten er inntil 2,4 tonn, som er 800 kilo mer enn en Tesla Model Y. Det følger også med et eget stabiliserings- og manøvreringsprogram som skal gjøre det enkelt å trekke tungt.

Mercedes oppgir ikke noe rundt rekkevidde eller batteristørrelse, men Car and Driver skrev tidligere i år, etter å ha prøvd en prototyp på svenske vinterveier, at batteriet i bilen var på 94,5 kWt. 

Forventet rekkevidde i WLTP-syklusen var på 650 kilometer. 

Det ligger i kortene at det vil komme flere alternativer. Den første modellen ut er GLC 400 4Matic.

Powered by Labrador CMS