SLUTTKJØRT: Skoda Elroq måtte gi seg mellom Folldal og Venabygdsfjellet.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Rekkeviddetesten:
Skoda Elroq stoppet først, men presterte veldig bra
Ikke overraskende var det Skoda Elroq, med testens laveste WLTP, som måtte gi seg først. Men på det viktigste parameteret traff den nesten blink.
Som på
forhånd antatt ble det Skoda Elroq 60 som stoppet først i årets rekkeviddetest.
Det er modellen med kortest oppgitt rekkevidde.
Etter 420
kilometer var det ikke mer futt igjen, som er kun er fire kilometer unna det
oppgitte WLTP-tallet. Noe som må sies å være godkjent.
– Mer
enn nok for en bil av denne typen, mener sjåfør Øivind Skar, som til daglig er journalist
i Bilforlaget.
Les alle Motors biltester:
Yter nok
Han mener i det hele tatt at Elroq-en leverer bra.
– Bilen
yter nok på veien, er god å sitte i og rekkevidden er helt grei. Det er en veldig
god bil for dem som ser etter noe midt på treet.
Elroq ble lansert
tidligere i år og er lillebroren til Enyaq. Den kommer i flere varianter hvor
Elroq 60 er den midterste når det gjelder batterikapasitet.
Testbilen
koster 369.000 kroner og Skar mener det er bra med bil for pengene.
– Det
er absolutt en fin bil for en liten familie, eller for et par uten unger.
Ikke mindre batteri
Den oppførte seg også bra selv når det begynte å bli skrint med energi på batteriet.
– De siste 15 kilometerne viste den null prosent, men gikk jevnt og fint. Før det ganske plutselig var slutt.
Med andre ord så var det ikke et kaos med feilmeldinger og funksjoner som sluttet å virke, selv om batteriet nesten var tomt.
– Men en ting må jeg legge til, jeg hadde ikke valgt modellen med mindre batteri, sier dagens sjåfør.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: