Den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports sjekker hvert år hvilket bilmerke som har de mest fornøyde kundene.
I årets undersøkelse er det storeslem til Rivian, en amerikansk elbilprodusent. Merket har to modeller på markedet, R1S og R1T, en stor SUV og en pick-up.
Bilene er 510 centimeter lange og veier rundt 3,2 tonn. Prisen i USA ligger mellom 79.000 og 99.000 dollar, tilsvarende 840.000 til 1.050.000 kroner.
Consumer Report kommenterer at Rivian kan profitere på en liten modellrekke, bilmerker med en bred portefølje har gjerne noen modeller som mislikt.
På spørsmål om eierne ville ha kjøpte en bil av samme merke igjen, svarer 86 prosent av Rivian-eierne at de ville gjort det. Avstanden opp til Rivian er ganske stor. På andreplass kommer Mini med 77 prosent fulgt av BMW og Porsche med 76 prosent.
Rivian var det eneste merket som oppnådde tilfredshetpoengsum på fem, mens sju merker fikk fire poeng, mens flesteparten fikk tre poeng.
Undersøkelsen er basert på spørsmål til eierne av mer enn 330.000 kjøretøy og inkluderer modellårene 2021 til 2023.
Ifølge Electrek er ikke Rivians 86 prosent det høyeste i undersøkelsen, Tesla fikk 91 prosent i 2016. I 2023 fikk Tesla 74 prosent, som ga merket en femteplass.
Annonse
Entusiastiske eiere
«Teslas poengsum er betydelig lavere dag, trolig som en følge av flere faktorer: Fallende servicekvalitet, irritasjon over Teslas konsernsjef Elon Musks tull, eller rett og slett at de har gått fra å være en liten produsent med en entusiastisk kundebase til en å bli et merke for massemarkedet», skriver Electrek.
Det siste elementet mener de kan være noe grunnen til at Rivian gjør det så bra i 2023-undersøkelsen.
R1S og R1T har i tillegg fått svært gode tilbakemeldinger fra biltesterne i USA.
Merket som gjør det desidert dårligst i undersøkelsen er Infiniti, «luksusmerket» til Nissan, med ett poeng og 43 prosent av kundene som ville kjøpt merket igjen. Nest sist er Volkswagen med to poeng og 51 prosent, fulgt av Nissan med to poeng og 55 prosent.
Neppe til Norge
Det er for øvrig lite som tyder på at det blir noen Rivian å se på norske veier med det første.
- Vi har ennå ikke satt noen tidslinje for Europa, sier Harry Porter, i Rivians kommunikasjonsavdeling.
Noe av årsaken kan være at så store og tunge biler i liten grad er tilpasset europeiske veier og førerkort.