RUNDET 1000-MERKET: William Li og Shen Fei under rekkevidddetesten av Nio ET7 med 150 kWt-batteri. Bildet er en skjermdump fra livestrømmingen.

Nio-PR-stunt:

– Kjørte 1044 km på én lading

Nios toppsjef William Li har testet et 150 kWt-batteri, med oppløftende resultater.

Publisert Sist oppdatert

De riktig tålmodige kunne nyte en «Nio minutt for minutt»-livestrømming i helgen, der selskapets gründer og sjef, William Li, testet en Nio ET7 sammen med blant andre Nio Power-sjef Shen Fei.

De to startet fra Shanghai klokken 06.32 søndag, lokal tid. Bilen stoppet 14 timer senere, etter noen bytter av copiloter. Snaut 12 og en halv time var aktiv kjøring. 

Målet var å teste Nios nye 150 kWt-batteri, skriver CarNewsChina.

Ikke-kupert løype

Her er nøkkeltallene som ble rapportert fra testturen:

Rekkevidde: 1044 kilometer

● Gjenværende batteriprosent: 3

● Gjennomsnittshastighet: 83,9 km/t

● Temperatur: fra minus 2 til pluss 12, kupétemperatur 20 grader

● Rute: Fra Shanghai (18 meter over havet) til nær Xiamen (23 meter over havet), høyeste «topp» underveis var på 316 meter. 

Lasten var på rundt 190 kg, hovedsakelig vekten av de to i bilen pluss utstyret strømmingen krevde.

92 prosent av tiden ble Nios Navigate-on-Pilot+-system, en grad av selvkjøring, benyttet.

Kostbart

Li opplyste i løpet av livestrømmingen at bilen og batteriet allerede var testet i hemmelighet. Da skal rekkevidden ha vært 1145 kilometer.

Batteriet blir ikke billig, ifølge CarNewsChina – i Kina vil prisen bli omtrent som en Nio ET5, det vil si rundt 440.000 norske kroner. 

Men, selvfølgelig: Nio-batterier kan også leies i kortere perioder. 

Det nye batteriet skal være nøyaktig like stort som de eksisterende og blir dermed mulig å benytte i alle modeller.

Nio sikter seg inn mot produksjonsstart i april neste år.