RAMMET: Xpeng P7 til venstre, Tesla Model 3 til høyre.

Incentiv-slutt:

Nå prøver Frankrike å stoppe disse Kina-bilene

Fredag innførte Frankrike sine nye, strengere regler.

Publisert Sist oppdatert

I høst erklærte franske myndigheter at det ville komme regler som i praksis spenner ben for kinesiskproduserte modeller i landet. 

Bakgrunnen er og var at landets elbil-incentiver – 5000–7000 euro i kontantrefusjon – i stor grad gavnet ikke-europeiske selskaper. Og i hvert fall ikke de franske. 

Løsningen? Å lage et regelverk som i langt større grad skimter til alle miljøfaktorer. 

Nå er reglene innført. Fra fredag 15. desember vurderes hele prosessen fra første bildel til siste frakt inn i Frankrike: materialvalg, produksjon, batterier og logistikk. 

Nei til kull

Hvis en bilfabrikk drives med kraft fra kullfyring, og bilen må fraktes tusenvis av kilometer, vil ikke kjøpere av modellene være kvalifisert til å få kontantrefusjonen. 

I praksis et system skreddersydd for å ramme biler laget i Kina.

Dermed er det ingen heksekunst å gjette seg til hvilke biler som nå blir dyrere, men det er altså produksjonsland som er avgjørende – ikke eierland. 

Ut med Tesla og Dacia

Dette fører til at for eksempel Tesla Model 3 og Dacia Spring befinner seg på nei-listen. Sistnevnte, en salgssuksess i Frankrike, vil automatisk bli 5000 euro dyrere.

Interessant nok er Kia Niro fortsatt en modell man kan få tilskudd for, selv om også denne lages langt av sted – i Sør-Korea. Ergo er neppe selve båtreisen utslagsgivende i seg selv.

Til Asia Financial sier en talsperson for det kinesiske merket MG at selskapet ikke engang vil prøve å søke om refusjonsprivilegier for modellen MG4.

– Dette er laget for å ekskludere oss, sier vedkommende.