HULL: Denne Mercedes-Benz X250 har hull i servicehistorikken på grunn av feil hos merkeforhandleren.

Service på bil: 

Da forhandleren slurvet, var det «uproblematisk»

– Dette er en kinkig sak, sier daglig leder Einar Brendengen hos den velrenommerte Mercedes-forhandleren Erik Arnesen.

Publisert Sist oppdatert

Oslo-mannen Øyvind Haug ville være på den sikre siden da han leaset en pickup fra Mercedes-forhandleren Erik Arnesen på Helsfyr i Oslo.

– Derfor tegnet jeg en ekstra service­avtale for å være trygg på at servicene ble utført riktig, og at det ikke ble problemer senere.

Haug betalte 16.000 kroner ekstra i året for serviceprogrammet med navnet «gold star», i tillegg til prisen for å lease Mercedesen.

Men så ble det likevel problemer.

Høyst uvanlig

Etter å ha leaset bilen i tre år, kjøpte Øyvind Haug bilen av merke­forhandleren – noe som ikke er uvanlig.

Men da han skulle ha bilen på neste service, skjedde noe høyst uvanlig:

– Da hadde jeg ikke lenger serviceavtalen som jeg hadde de årene jeg leaset. Jeg ba derfor om tilbud på service både fra Bertel O. Steen, NAF og fra Erik Arnesen.

Tilbudene fra Bertel O. Steen og NAF var tre ganger så høye som tilbudet fra Mercedes-forhandler Erik Arnesen, forteller han.

– De to så at serviceprogrammet ikke var fulgt på tidligere servicer. Derfor ville det koste ekstra å få gjort alt.

47.000 km

Det viste seg at Erik Arnesen har utført ufullstendige servicer. 

Automatolje og kjølevæske var ikke blitt skiftet da det skulle. Oljen på girkassen ble først skiftet da bilen hadde gått 47.000 kilometer over grensen, og kjølevæske ble byttet 17.000 kilometer for sent.

I tillegg hadde merkeverkstedet tatt en større service enn de skulle i henhold til serviceprogrammet – og belastet Haug for mer enn han skulle betalt.

Motor har skrevet flere artikler om bilkunder som har havnet i trøbbel fordi service ikke er tatt i tide.

– Helt uproblematisk

Merkeforhandleren Erik Arnesen mener brudd på serviceprogrammet ikke er like alvorlig.

De skriver i en utredning at det er «helt uproblematisk» at de ikke skiftet det de skulle til rett tid. 

De forteller at de også har fått analysert oljen i Haugs bil, uten å finne noe unormalt.

Mercedes-forhandleren hevder også i et brev at bilen ikke har noe verditap, og de bekrefter at garantien fortsatt gjelder. De ville derfor ikke gi noen erstatning til Øyvind Haug.

– Hull

Haug ville imidlertid ikke godta avslaget og garantiene fra merke­forhandleren og klaget til Forbrukerklageutvalget, med krav om et prisavslag på 66.000 kroner.

Forbrukerklageutvalget har gitt Haug medhold i at han skal få et prisavslag, men kun på 20.000 kroner.

– Det har oppstått et hull i servicehistorikken, som vil utgjøre et visst kjøpelyte ved videresalg, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

– Skal være trygg

Merkeforhandleren synes saken er «kinkig».

– Når man tegner en slik serviceavtale, skal man være trygg og i de beste hender. Her har det vært en menneskelig glipp som kan forekomme, men som ikke skal forekomme, sier daglig leder Einar Brendengen til Motor.

Han sier nå at han er enig i at bilen har en kjøpelyte – som rett og slett betyr at den har en lavere verdi når serviceprogrammet ikke er fulgt.

– Ja, det har den. Det har svært lite å si i praksis, siden vi garanterer. Men hvis det er to ellers like biler, ville jeg selv valgt den med fullt serviceprogram.

Brendengen opplyser at de aksepterer vedtaket og skal betale ut pengene.

Øyvind Haug er glad for at han fikk medhold.

– For meg handler det ikke så mye om pengene, men om det prinsipielle.

– Du tegnet en ekstra serviceavtale for å unngå problemer. Også ble det problemer likevel.

– Nettopp, sier Haug, og ler kort.