IKKE GARANTI: Denne Hyundai Konaen er fra 2019. Likevel har den ikke nybilgaranti, fikk eierne opplyst.

Hyundaien er bare tre år gammel:

– Denne bilen har ikke nybilgaranti

Hyundaien er 2019-modell. Likevel har den ikke gyldig nybilgaranti, fordi første eier kjørte noen kilometer for langt. NAF advarer mot ukjent felle.

Publisert Sist oppdatert
FØRSTE EIER: Hans-Petter Thune.

– Hyundai sa at bilen har mistet fabrikk­garantien fordi den hadde kjørt 484 kilometer over grensen som Hyundai setter, sier Hans-Petter Thune på Romerike.

I mai 2019 kjøpte han den fabrikknye Hyundai Konaen av Hyundais merke­forhandler på Romerike.

Første service hadde han etter ett år, da bilen hadde gått 14.000 kilometer. Andre service hadde han nøyaktig ett år etter det igjen, på 32.484 kilometer.

Senere solgte han bilen, med det han trodde var gjenværende fabrikkgaranti. Neste eier hadde bilen i halvannet år, frem til før jul i fjor.

Da solgte også hun bilen, fordi hun rett og slett ikke lenger trenger bil. Også nå blir bilen solgt med gjenværende nybilgaranti.

Tilfeldighet

– Men bare et par dager etter kjøpet ringer den nye eieren til meg, forteller Anne Karine Poulsson, den andre eieren av Konaen.

Beskjeden fra den nye eieren sjokkerte både Poulsson og den første eieren; Hans-Petter Thune.

– Bilen har ikke nybilgaranti.

Hvordan kan det ha seg at en ny bil, kjøpt hos norsk merkeforhandler, ikke har gyldig nybilgaranti?

Den nye eieren, Vitali, forteller at han oppdaget det ved en ren tilfeldighet.

– Da jeg kom hjem med bilen etter å ha kjøpt den, ville jeg se på serviceheftet. Jeg fant det ikke og ringte Hyundai, forteller Vitali, som altså er den tredje eieren av Hyundai Konaen.

– I sjokk

Beskjeden han fikk fra Hyundai Norge var klokkeklar: Bilen har ikke gyldig nybilgaranti, fordi første eier overkjørte serviceintervallet med 484 kilometer, og fordi også andre eier overkjørte serviceintervallet.

– Vi var helt i sjokk, forteller første eier, Hans-Petter Thune, og legger til:

– Årsaken til at jeg kjørte over serviceintervallet, var at det var lang ventetid på service under koronapandemien, og fordi forhandler sa det ikke hadde noen betydning.

Selv trodde han først ikke på beskjeden fra nåværende eier. Han ringte derfor Hyundai Norge selv, og får bekreftet det samme som nåværende eier fikk beskjed om. Nybilgarantien gjelder ikke, selv om det ikke har oppstått noen kjente skader på bilen.

Betalte kompensasjon

De tre som eier eller har eid bilen, første og andre eier, samt den tredje og nåværende eieren, er blitt enige om å gjøre opp seg imellom.

Siden bilen ble solgt med nybilgaranti, men likevel ikke har det, har de to første eierne betalt et kontantbeløp til nåværende eier som kompensasjon.

– Men det er viktig å fortelle om dette. Jeg tror de færreste vet at bilen de selger eller kjøper kanskje ikke har gyldig fabrikkgaranti, sier Hans-Petter Thune.

Motor har nylig skrevet to artikler om samme tema med et annet bilmerke:

  • Håvard Pedersen risikerer å tape flere hundre tusen kroner fordi garantien på hans kostbare BMW X5 Competition ikke er gyldig.
  • En annen BMW, BMW X1, ble solgt med ekstragaranti av bruktbilfirmaet. Men så viste det seg at det hverken er ekstragaranti eller ordinær garanti på bilen, fordi serviceintervall er overskredet.

Hyundai bekrefter

Hyundai Motor Norway bekrefter at deres nybilgaranti kan bortfalle eller avkortes dersom service ikke utføres innenfor 2000 kilometer eller maksimalt to måneder fra det oppgitte serviceintervallet.

Dette står også i Hyundais garantivilkår.

Motor har spurt Hyundai Norge hva som er årsaken til dette, og om det gjøres individuelle vurderinger.

Produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen sier i en epost at de ikke vil svare på spørsmål om enkeltsaker.

Hyundai har for øvrig en i utgangspunktet svært god nybilgaranti.

Mens de fleste bilmerkene har garanti i inntil fem år eller inntil 100.000 kilometer, det som inntreffer først, har Hyundai fem års garanti med ubegrenset kjørelengde.

Krever begrunnelse

ADVOKAT: Vigdis Svennungsen.

Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, mener denne saken viser hvor viktig det er å følge anbefalt serviceintervall.

Hun mener dessuten at bilprodusentene og bilimportørene ikke kan fjerne hele nybil­garantien på biler som ikke har fått service i tide.

– Avslag på garantien kun kan gjelde feil som kan ha en årsaks­sammenheng med at service er tatt for sent, eller er mangelfull. Hele garantien som sådan kan ikke falle bort. Det må gjøres en konkret vurdering for den enkelte feil.

Svennungsen ber bilimportørene og bilprodusentene gi en god begrunnelse ved eventuelle avslag på garantien.

– Hva bør kunder gjøre, som får til svar at de ikke får dekket reparasjon på garanti?

– De må be om en skriftlig begrunnelse og deretter ta kontakt med NAF Advokat for en vurdering av saken sin.

Lærepenge

For de to selgerne av Hyundai Konaen har erfaringen kostet dem noen tusenlapper – og gjort dem både klokere og mer bevisste.

– Mange bileiere vet ikke at de må ta service innenfor et bestemt tidspunkt. Dermed må det være mange nyere biler som annonseres med fabrikkgaranti, men som likevel ikke har det, sier Hans-Petter Thune.

Ikke bare får det konsekvenser ved salg. Det berører også daglig bruk, ifølge Thune.

– Hyundai Norge sa til meg at man bør parkere bilen inntil service er tatt, slik at den ikke kjører over grensen.

– Neste gang jeg skal kjøpe bil, skal jeg sjekke når servicer er tatt, og hva som er serviceintervallet, sier Anne Karine Poulsson.

NB: Vitali, den tredje og nåværende eieren av Hyundai Konaen, kommer opprinnelig fra et land i Øst-Europa. På grunn av Russlands aggresjon mot sine naboland og forholdene i Vitalis hjemland, vil han helst ikke at vi bruker hans etternavn. Motor kjenner hans fulle navn.

PS. Etter publisering har produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen tatt kontakt med Motor for å understreke at biler ikke nødvendigvis mister garanti, men «om det oppstår noe som beviselig ville vært unngått om bilen hadde vært inne til riktig tid, vil det kunne føre til avkortning på garanti»

Han understreker at det heller ikke er gitt at det gjør det. Det avgjøres på bakgrunn av individuell vurdering, skriver han.