– Hyundai sa at bilen har mistet fabrikkgarantien fordi
den hadde kjørt 484 kilometer over grensen som Hyundai setter, sier Hans-Petter
Thune på Romerike.
I mai 2019 kjøpte han den fabrikknye Hyundai Konaen av
Hyundais merkeforhandler på Romerike.
Første service hadde han etter ett år, da bilen hadde
gått 14.000 kilometer. Andre service hadde han nøyaktig ett år etter det igjen,
på 32.484 kilometer.
Senere solgte han bilen, med det han trodde var
gjenværende fabrikkgaranti. Neste eier hadde bilen i halvannet år, frem til før
jul i fjor.
Da solgte også hun bilen, fordi hun rett og slett ikke
lenger trenger bil. Også nå blir bilen solgt med gjenværende nybilgaranti.
Tilfeldighet
– Men bare et par dager etter kjøpet ringer den nye
eieren til meg, forteller Anne Karine Poulsson, den andre eieren av Konaen.
Beskjeden fra den nye eieren sjokkerte både Poulsson og
den første eieren; Hans-Petter Thune.
– Bilen har ikke nybilgaranti.
Hvordan kan det ha seg at en ny bil, kjøpt hos norsk
merkeforhandler, ikke har gyldig nybilgaranti?
Den nye eieren, Vitali, forteller at han oppdaget det ved
en ren tilfeldighet.
– Da jeg kom hjem med bilen etter å ha kjøpt den, ville
jeg se på serviceheftet. Jeg fant det ikke og ringte Hyundai, forteller
Vitali, som altså er den tredje eieren av Hyundai Konaen.
Beskjeden han fikk fra Hyundai Norge var klokkeklar: Bilen
har ikke gyldig nybilgaranti, fordi første eier overkjørte serviceintervallet
med 484 kilometer, og fordi også andre eier overkjørte serviceintervallet.
– Vi var helt i sjokk, forteller første eier, Hans-Petter
Thune, og legger til:
– Årsaken til at jeg kjørte over serviceintervallet, var
at det var lang ventetid på service under koronapandemien, og fordi forhandler
sa det ikke hadde noen betydning.
Selv trodde han først ikke på beskjeden fra nåværende
eier. Han ringte derfor Hyundai Norge selv, og får bekreftet det samme som nåværende
eier fikk beskjed om. Nybilgarantien gjelder ikke, selv om det ikke har
oppstått noen kjente skader på bilen.
Betalte kompensasjon
De tre som eier eller har eid bilen, første og andre
eier, samt den tredje og nåværende eieren, er blitt enige om å gjøre opp seg
imellom.
Siden bilen ble solgt med nybilgaranti, men likevel ikke har det, har
de to første eierne betalt et kontantbeløp til nåværende eier som kompensasjon.
– Men det er viktig å fortelle om dette. Jeg tror de
færreste vet at bilen de selger eller kjøper kanskje ikke har gyldig
fabrikkgaranti, sier Hans-Petter Thune.
Motor har nylig skrevet to artikler om samme tema med et
annet bilmerke:
Håvard
Pedersen risikerer å tape flere hundre tusen kroner fordi garantien på hans
kostbare BMW X5 Competition ikke er gyldig.
En annen BMW, BMW X1, ble solgt med ekstragaranti av
bruktbilfirmaet. Men så viste det seg at det hverken er ekstragaranti eller
ordinær garanti på bilen, fordi serviceintervall
er overskredet.
Hyundai Motor Norway bekrefter at deres nybilgaranti kan
bortfalle eller avkortes dersom service ikke utføres innenfor 2000 kilometer
eller maksimalt to måneder fra det oppgitte serviceintervallet.
Dette står også i Hyundais garantivilkår.
Motor har
spurt Hyundai Norge hva som er årsaken til dette, og om det gjøres individuelle
vurderinger.
Produkt- og
PR-sjef Øyvind Knudsen sier i en epost at de ikke vil svare på spørsmål om
enkeltsaker.
Hyundai har
for øvrig en i utgangspunktet svært god nybilgaranti.
Mens de
fleste bilmerkene har garanti i inntil fem år eller inntil 100.000 kilometer,
det som inntreffer først, har Hyundai fem års garanti med ubegrenset
kjørelengde.
Krever begrunnelse
Vigdis
Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, mener denne
saken viser hvor viktig det er å følge anbefalt serviceintervall.
Hun mener dessuten
at bilprodusentene og bilimportørene ikke kan fjerne hele nybilgarantien på
biler som ikke har fått service i tide.
– Avslag på
garantien kun kan gjelde feil som kan ha en årsakssammenheng med at service er
tatt for sent, eller er mangelfull. Hele garantien som sådan kan ikke falle bort.
Det må gjøres en konkret vurdering for den enkelte feil.
Svennungsen ber
bilimportørene og bilprodusentene gi en god begrunnelse ved eventuelle avslag
på garantien.
– Hva bør
kunder gjøre, som får til svar at de ikke får dekket reparasjon på garanti?
– De må be om
en skriftlig begrunnelse og deretter ta kontakt med NAF Advokat for en
vurdering av saken sin.
Annonse
Lærepenge
For de to
selgerne av Hyundai Konaen har erfaringen kostet dem noen tusenlapper – og
gjort dem både klokere og mer bevisste.
– Mange
bileiere vet ikke at de må ta service innenfor et bestemt tidspunkt. Dermed må
det være mange nyere biler som annonseres med fabrikkgaranti, men som likevel ikke
har det, sier Hans-Petter Thune.
Ikke bare får
det konsekvenser ved salg. Det berører også daglig bruk, ifølge Thune.
– Hyundai
Norge sa til meg at man bør parkere bilen inntil service er tatt, slik at den
ikke kjører over grensen.
– Neste gang
jeg skal kjøpe bil, skal jeg sjekke når servicer er tatt, og hva som er
serviceintervallet, sier Anne Karine Poulsson.
NB: Vitali, den tredje og nåværende eieren av Hyundai Konaen,
kommer opprinnelig fra et land i Øst-Europa. På grunn av Russlands aggresjon
mot sine naboland og forholdene i Vitalis hjemland, vil han helst ikke at vi
bruker hans etternavn. Motor kjenner hans fulle navn.
PS. Etter publisering har produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen
tatt kontakt med Motor for å understreke at biler ikke nødvendigvis mister
garanti, men «om det oppstår noe som beviselig ville vært unngått om bilen
hadde vært inne til riktig tid, vil det kunne føre til avkortning på garanti»
Han understreker at det heller ikke er gitt at det gjør
det. Det avgjøres på bakgrunn av individuell vurdering, skriver han.