FAMILIEVENNLIG: Sju seter og 47 mil rekkevidde gjør EQB til en drøm for mange familier.
FAMILIEVENNLIG: Sju seter og 47 mil rekkevidde gjør EQB til en drøm for mange familier.

Ny versjon av Mercedes EQB:

Billigere og bedre – hvis du ikke ha firehjulsdrift

Pris og rekkevidde har vært ankepunkt mot sjuseteren Mercedes EQB. Nå kan du få over fem mil ekstra og betale 21.000 kroner mindre.

Publisert Sist oppdatert

Men, som du allerede har lest: Forutsetningen er at du klarer deg med forhjulstrekk – og noen færre hester. Det første er nok det største dilemmaet. 190 hester er alltid mer enn nok her i Norge.

EQB med forhjulstrekk har en startpris på 456.000, før tillegg for levering og vinterhjul. Du kan med andre ord ikke legge på stort annet enn metallic lakk innen du passerer en halv million. For en solid utstyrt versjon ender du på rundt 570.000 kroner.

Rekkevidde

Prisavstanden opp til de to modellene med firehjulsdrift og henholdsvis 228 og 292 hester, er ikke avskrekkende: 21.000 og 42.000 kroner.

Men rekkevidde har også sin pris, og spesielt på en komfortabel familiebil som dette. Derfor er rekkeviddegevinsten på 55 kilometer et minst like interessant tall.

  • Modellen med forhjulstrekk har en oppgitt rekkevidde på 474 kilometer. De to andre har 419 kilometer.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROMSLIG:</span> Som femseter er bagasjeplassen på 465 liter, med mulighet til å plusse på til 655 liter når seteraden skyves framover.
ROMSLIG: Som femseter er bagasjeplassen på 465 liter, med mulighet til å plusse på til 655 liter når seteraden skyves framover.

Gikk lenger

I NAF og Motors store elbiltest i begynnelsen av denne måneden, var EQB med firehjulsdrift en av ganske få biler som under langtfra ideelle forhold faktisk gikk noen meter lenger enn sitt eget WLTP-tall (les mer om EQB og de andre 30 elbilene i testen her).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VELKJENT:</span> Instrumentpanelet er det samme i alle modellene i EQA/EQB-klassen. Det ser fortsatt moderne ut, selv om innslaget av plast rundt luftdyser og midtkonsoll har et litt billig preg.
VELKJENT: Instrumentpanelet er det samme i alle modellene i EQA/EQB-klassen. Det ser fortsatt moderne ut, selv om innslaget av plast rundt luftdyser og midtkonsoll har et litt billig preg.

Samme erfaring har vi også etter vår stortest av EQB (lest test her), samt de teknisk identiske, men litt mindre EQA med forhjulstrekk (les test her) og EQA med firehjulsdrift (les test her).

Modellen med forhjulstrekk har samme batteri (66,5 kWt) og ladekapasitet (opptil 100 kW) som utgavene med firehjulsdrift. Lastevolumet på 465 liter, og fleksibiliteten med den andre seterekken som kan skyves 14 centimeter og gi ytterligere 190 liter volum, er også identisk.