Mens strømprisene gir elbil- og hybridbileierne ladesjokk hjemme i garasjen, med tredobbel ladepris sammenlignet med i fjor vår, lover ladeoperatørene ved hurtigladestasjonene både forutsigbarhet og langt på vei ikke prisøkninger.
– Det er mange nye elbileiere som kommer inn på markedet hver eneste måned, og vi tror det er viktig at prisen er forutsigbar, sier Elise Thorvaldsen, kommunikasjonssjef og kundeansvarlig i Fortum Recharge, som drifter ladestasjonene til Fortum.
Tar ikke hensyn
Ole Henrik Hannisdahl, daglig leder for Mer-stasjonene, sier at de ikke tar hensyn til de daglige, ukentlige eller månedlige svingningene i strømprisene.
– Det er også store forskjeller på strømprisene mellom sommer og vinter, og mellom landsdelene. Likevel endrer vi ikke ladeprisene, selv om marginene våre er lavere om vinteren, forklarer han.
Annonse
Få endringer
Med galopperende strømpriser vil hurtig- og lynlading snart konkurrere med hjemmelading også på pris. Nå koster hjemmelading i Oslo-området to kroner per kilowatt-time, ifølge en utregning nettstedet Europower har gjort, og som Motor har omtalt.
Det er ikke mye mindre enn prisene på Teslas ladestasjoner, som er billigst av lyn- og hurtigladestasjonene. Tesla tar i gjennomsnitt 2,57 kr/kWt.
Ladeoperatøren Mer endrer prisene sine cirka én gang i året. Sist gang det skjedde, var i sommer.
Circle K har bare endret prisene én eneste gang siden de åpnet sine første ladestasjoner i 2018.
– Vi ønsker å gjøre lading enkelt og transparent for kundene våre, sier Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K Norge.
– Som flaskevann
Hverken Fortum Recharge, Circle K eller Mer varsler prisøkninger.
– Innkjøp av strøm utgjør cirka 20–30 prosent av kostnadene våre. Bygging og drift av stasjonene utgjør 70–80 prosent av kostnadene. Det blir som med flaskevann. Det er ikke vannet i seg selv som er dyrt, forklarer Hannisdahl i Mer.
NAF er glade for at ladeselskapene ikke setter opp prisene nå når strømprisene stiger så kraftig, og at de heller satser på stabile ladepriser.
– Men det er nok grenser for hvor lenge de kan vente. De skal tjene penger på ladingen, og kan ikke unngå prisjustering om strømprisen til vinteren blir det dobbelte av i dag, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.