Like etter kjøpet av den gamle Toyota Corollaen til 40.000 kroner, klaget kunden, en mann fra Buskerud, på feil med bremsene.
Bilforhandleren, Mobile på Kongsberg, en merkeforhandler for to andre bilmerker, dekket reparasjonen. Denne ble utført av en Toyota-forhandler på en annen kant av landet, fordi bilen befant seg der.
Regningen kom på hele 29.000 kroner og utgjorde med andre ord tre fjerdedeler av bilens kjøpspris.
Men bruktbilkunden var ikke fornøyd.
Da han 15 måneder etter kjøpet oppdaget rust flere steder på bilen, reklamerte han igjen og krevde å få heve bruktbilkjøpet til 40.000 kroner. I tillegg krevde han å få erstatning på 16.000 kroner.
Bremseklosser er en slitasjedel, som man må regne med å måtte skifte lenge før bilen er 21 år gammel.
Annonse
EU-godkjent
I denne siste saken, om rusten på en annen gammel Corolla, avslo bilforhandleren å dekke utbedring av rusten. De påpeker i et brev at bilen ble EU-godkjent mindre enn to måneder før kjøpet.
For å få medhold i et krav mot en selger, må feilen ha vært til stede på kjøpstidspunktet.
Bruktbilforhandleren mener det ikke kan ha vært tilfelle. Dessuten mener de at det på en eldre bil, som på klagetidspunktet var blitt 17 år gammel, må man regne med en del rust.
Forbrukerklageutvalget er helt enig med bilforhandleren. De har gitt bilforhandleren fullt medhold.
– Må forvente
Forbrukerklageutvalget behandler konfliktsaker blant annet i bruktbilsaker. Avgjørelsene tas av en gruppe jurister, etter at en juridisk saksbehandler har innhentet dokumentasjon og partenes synspunkter.
– Ved vurderingen av om rusten utgjør en kjøpsrettslig mangel, bemerker utvalget at ved kjøp av en 16 år gammel bil med kilometerstand på 184.000 kilometer, må man forvente at det kan foreligge rust på bilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.