TESLA MODEL X: Det er forskjell på datamaskinene inne i en Tesla. Denne hadde gammel teknologi, men ble annonsert med ny.
TESLA MODEL X: Det er forskjell på datamaskinene inne i en Tesla. Denne hadde gammel teknologi, men ble annonsert med ny.

Fikk heve kjøpet:

Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot

– Ifølge salgsannonsen skulle bilen ha det som på kjøpstidspunktet var den nyeste versjonen av autopilot. Men i stedet fikk jeg en bil med utgått teknologi, sier Saqab Kahn.

Publisert

Salgsannonser for biler skal stemme. Forbrukermyndighetene har i flere tilfeller slått ned på feil i annonser, når kundene har oppdaget det og klaget.

Senest for en drøy måned siden fortalte Motor om Åse Irene Lund, som sammen med samboeren kjøpte en bobil som ble annonsert med 110 hestekrefter, men som i virkeligheten bare hadde 84 hester.

– Eldste teknologien

Saqab Kahn i Oslo kjøpte en Tesla Model X 2017-modell for 610.000 kroner av bruktbilforhandleren Autotrend på Gol.

Ifølge salgsannonsen skulle bilen ha en autopilot versjon 2,5. Men da Kahn skulle registrere bilen hos Tesla, oppdaget han at bilen bare hadde autopilot versjon 1, som er en langt enklere versjon.

Autopiloten kan ikke oppgraderes, og kan heller ikke tilby full selvkjøremodus.

– Det er mange funksjoner som mangler på autopilot 1. Det er den eldste teknologien for selvkjøring, skriver Tesla i et brev til Kahn.

Uriktige opplysninger

Oslo-mannen mener at verdien på å ha autopilot 1 i stedet for 2,5 utgjør 74.000 kroner. Han klaget til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, som avgjør konflikter etter blant annet bruktbilhandel.

Forbrukerklageutvalget konkluderer i sitt vedtak med at bilforhandleren har gitt uriktige opplysninger, og at det er betydelige forskjeller på de to autopilot-versjonene.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SELVKJØRING</span>: Skjermdump av video fra Tesla som viser en Tesla Model X som kjøper på autopilot.
SELVKJØRING: Skjermdump av video fra Tesla som viser en Tesla Model X som kjøper på autopilot.

701.000 kr

Forbrukerklageutvalget har derfor vedtatt at bruktbilkunden kan levere bilen tilbake, og få 701.000 kroner tilbake, inkludert renter for nesten tre år, og fratrukket et nyttefradrag for tiden han har brukt bilen.

Bruktbilforhandleren er uenig i vedtaket, men har nå gjort opp for seg.

– Vi gjorde en feil, fordi vi på det tidspunktet ikke hadde nok kjennskap til Teslas biler. Men vi ville ikke bruke mer tid på denne saken og gå videre til tingretten. Derfor har vi nå tatt bilen tilbake, forteller Tor Svare, daglig leder i Autotrend, til Motor.

Glad

Kjøperen, Saqab Kahn, er glad for at han fikk heve kjøpet – og for at han fikk tilbake pengene.

– Det ble vanskelig og tungvint for begge parter, da forhandleren motsatte seg heving. Men jeg fikk jo en bil med utgått teknologi. Hadde forhandleren sagt ja til heving tidligere, hadde det blitt mye enklere, sier han.