
Åse Irene tapte stor sum:
Bobilen på tre tonn hadde bare 84 hester
110 hester, sto det i salgsannonsen for bobilen. Slik var det ikke.
Da Åse Irene Lund og samboeren Roy Åge Nygård ved en tilfeldighet fikk vite at bobilen har langt færre hestekrefter enn annonsert, følte de seg lurt. De krevde å få heve kjøpet, og vant frem hos Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bruktbilhandel.
Men den store bobil- og campingvognforhandleren Kroken Caravan mener de ikke har gjort noe galt. De nektet derfor å godta vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
Forhandleren anket til tingretten. Før rettssaken møttes partene i en rettsmegling, for å se om de kunne komme til enighet. Her godtok Åse Irene Lund og samboeren et forlik som de tapte mye penger på.
Ifølge Lund følte de seg presset til å godta forliket, siden de ikke hadde ressurser til å følge saken gjennom en rettsforhandling.
Innhold fra NAF
Kostbart
Dermed ble den ene kjøreturen en kostbar opplevelse for samboerparet fra Årnes på Romerike, som for første – og siste – gang i sitt liv kjøpte seg bobil.
Bobilen, en 13 år gammel Dethleffs, ble kjøpt for 250.000 kroner i 2018. I salgsannonsen sto det at bobilen har 110 hestekrefter.
Under kjøpsprosessen var Lund og samboeren hennes usikre på om 110 hestekrefter var nok. Men ifølge dem mente bobilfirmaet det var tilstrekkelig. Kjøperne ble fortalt at de også kan modifisere motoren, slik at den får opp mot 127 hestekrefter.
Avviser feil
Kort tid etter kjøpet oppdaget Lund og samboeren at bobilen trakk dårligere enn forventet. Samtidig fikk de vite, fra en tidligere kunde, at bilen hadde langt færre hestekrefter enn 110.
Da de deretter henvendte seg til produsenten, bekreftet denne at bobilen bare har 84 hester.
Det sto det ikke – utrolig nok – i kjøretøydatabasen til Statens vegvesen. Der var bilen registrert med hele 128 hester, altså mye mer enn 110.
Ifølge sakssammendraget fra Forbrukerklageutvalget mener bobilforhandleren at de ikke har gjort noe galt og ikke gitt uriktige opplevelser. Det begrunner de med at de i annonsen skrev at bobilen har en toliters motor som kan trimmes. Feilregistreringen hos vegvesenet fraskriver de seg også ansvar for. De viser til at en annen importør registrerte disse opplysningene.

Fikk medhold
Åse Irene Lund og samboeren klaget til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, som ga dem medhold i at de skal få heve kjøpet. Det innebærer at de får tilbake hele kjøpesummen på 250.000 kroner pluss renter for to og et halvt år. Til sammen skulle det utgjort 306.000 kroner.
Forbrukerklageutvalget viser i sitt vedtak til at bobilen ble annonsert med 110 hester, mens de mener det er dokumentert at motoren reelt bare er på 84 hester.
– Feilopplysningen anses å ha innvirket på kjøpet, ettersom avviket er såpass stort, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Selger er ansvarlig for å gi riktig info:
Feil bobil-årsmodell kostet 15.000 kr
-
Åse Irene tapte stor sum:
Bobilen på tre tonn skulle ha 110 hester – hadde bare 84
-
Manglet dokumentasjon:
Solgte bobil med fukt og gikk på en smell
-
Ekspertene svarer:
Er det lov å sette opp skilt som forbyr bobil- og campingvogn-parkering?
-
Bobilferie i Norge:
Veibok-redaktøren deler sine beste tips for bobil-turen
-
Pass på vekta på ferien:
I fjor måtte mange bobilreisende ta beina fatt
-
LEVC lanserer el-camper med rekkeviddeforlenger:
London-taxien blir campingbil
-
«Treverket har rett og slett råtnet»:
Målte 99,9 prosent fukt i «flott og velholdt bobil»
-
Genialt bobilkonsept fra Bürstner:
Her er bobilen med ekstra soverom – i 2. etasje!
Oppbrakt
Men samboerparet får ikke 306.000 kroner.
– I rettsmeglingen før rettssaken måtte vi godta tilbudet vi fikk på 170.000 kroner, forteller de.
Lund er oppbrakt over bobilfirmaet.
– Det føltes grusomt og forferdelig å godta deres tilbud. Vi brukte bobilen på én tur, ellers har den stått ubrukt. Dette er første og siste gang vi har bobil.
Hadde ikke penger
Vedtakene til Forbrukerklageutvalget er bindende såfremt de ikke ankes. Men dersom et vedtak innebærer at selgeren må betale tilbake penger, er det kunden som må gå til namsmannen dersom ikke selgeren betaler.
Dessuten kan vedtak ankes inn for det ordinære rettssystemet.
Mens behandling i Forbrukerklageutvalget ikke har noen form for gebyrer, og man ikke risikerer å måtte betale motpartens saksomkostninger, kan man i en ordinær rettssak risikere store omkostninger.
– Vi hadde altså ikke økonomi til å gå til en rettsbehandling, forteller Åse Irene Lund.

Taus
Kroken Caravan har ni avdelinger i Norge, blant annet på Kløfta utenfor Oslo hvor samboerparet Lund/Nygård kjøpte bobilen. I 2020 solgte og reparerte Kroken bobiler og campingvogner for 1,1 milliarder kroner, ifølge regnskapet.
Motor har vært i kontakt med daglig leder Morten Sindre Lillehagen. Han ønsker ikke å svare på spørsmål om denne saken, sier han.
Har du lest disse sakene?
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner