TAPTE PENGER: Åse Irene Lund og samboeren tapte penger på kjøpet av denne bobilen.
TAPTE PENGER: Åse Irene Lund og samboeren tapte penger på kjøpet av denne bobilen.

Åse Irene tapte stor sum:

Bobilen på tre tonn hadde bare 84 hester

110 hester, sto det i salgsannonsen for bobilen. Slik var det ikke.

Publisert Sist oppdatert

Da Åse Irene Lund og samboeren Roy Åge Nygård ved en tilfeldighet fikk vite at bobilen har langt færre hestekrefter enn annonsert, følte de seg lurt. De krevde å få heve kjøpet, og vant frem hos Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bruktbilhandel.

Men den store bobil- og campingvognforhandleren Kroken Caravan mener de ikke har gjort noe galt. De nektet derfor å godta vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Forhandleren anket til tingretten. Før rettssaken møttes partene i en rettsmegling, for å se om de kunne komme til enighet. Her godtok Åse Irene Lund og samboeren et forlik som de tapte mye penger på.

Ifølge Lund følte de seg presset til å godta forliket, siden de ikke hadde ressurser til å følge saken gjennom en rettsforhandling.

Kostbart

Dermed ble den ene kjøreturen en kostbar opplevelse for samboerparet fra Årnes på Romerike, som for første – og siste – gang i sitt liv kjøpte seg bobil.

Bobilen, en 13 år gammel Dethleffs, ble kjøpt for 250.000 kroner i 2018. I salgsannonsen sto det at bobilen har 110 hestekrefter.

Under kjøpsprosessen var Lund og samboeren hennes usikre på om 110 hestekrefter var nok. Men ifølge dem mente bobilfirmaet det var tilstrekkelig. Kjøperne ble fortalt at de også kan modifisere motoren, slik at den får opp mot 127 hestekrefter.

Avviser feil

Kort tid etter kjøpet oppdaget Lund og samboeren at bobilen trakk dårligere enn forventet. Samtidig fikk de vite, fra en tidligere kunde, at bilen hadde langt færre hestekrefter enn 110.

Da de deretter henvendte seg til produsenten, bekreftet denne at bobilen bare har 84 hester.

Det sto det ikke – utrolig nok – i kjøretøydatabasen til Statens vegvesen. Der var bilen registrert med hele 128 hester, altså mye mer enn 110.

Ifølge sakssammendraget fra Forbrukerklageutvalget mener bobilforhandleren at de ikke har gjort noe galt og ikke gitt uriktige opplevelser. Det begrunner de med at de i annonsen skrev at bobilen har en toliters motor som kan trimmes. Feilregistreringen hos vegvesenet fraskriver de seg også ansvar for. De viser til at en annen importør registrerte disse opplysningene.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">110 HESTER:</span> Annonsen er tydelig på antall hestekrefter.
110 HESTER: Annonsen er tydelig på antall hestekrefter.

Fikk medhold

Åse Irene Lund og samboeren klaget til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, som ga dem medhold i at de skal få heve kjøpet. Det innebærer at de får tilbake hele kjøpesummen på 250.000 kroner pluss renter for to og et halvt år. Til sammen skulle det utgjort 306.000 kroner.

Forbrukerklageutvalget viser i sitt vedtak til at bobilen ble annonsert med 110 hester, mens de mener det er dokumentert at motoren reelt bare er på 84 hester.

– Feilopplysningen anses å ha innvirket på kjøpet, ettersom avviket er såpass stort, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Oppbrakt

Men samboerparet får ikke 306.000 kroner.

– I rettsmeglingen før rettssaken måtte vi godta tilbudet vi fikk på 170.000 kroner, forteller de.

Lund er oppbrakt over bobilfirmaet.

– Det føltes grusomt og forferdelig å godta deres tilbud. Vi brukte bobilen på én tur, ellers har den stått ubrukt. Dette er første og siste gang vi har bobil.

Hadde ikke penger

Vedtakene til Forbrukerklageutvalget er bindende såfremt de ikke ankes. Men dersom et vedtak innebærer at selgeren må betale tilbake penger, er det kunden som må gå til namsmannen dersom ikke selgeren betaler.

Dessuten kan vedtak ankes inn for det ordinære rettssystemet.

Mens behandling i Forbrukerklageutvalget ikke har noen form for gebyrer, og man ikke risikerer å måtte betale motpartens saksomkostninger, kan man i en ordinær rettssak risikere store omkostninger.

– Vi hadde altså ikke økonomi til å gå til en rettsbehandling, forteller Åse Irene Lund.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BOBILSELGER</span>: Kroken Caravan på Kløfta.
BOBILSELGER: Kroken Caravan på Kløfta.

Taus

Kroken Caravan har ni avdelinger i Norge, blant annet på Kløfta utenfor Oslo hvor samboerparet Lund/Nygård kjøpte bobilen. I 2020 solgte og reparerte Kroken bobiler og campingvogner for 1,1 milliarder kroner, ifølge regnskapet.

Motor har vært i kontakt med daglig leder Morten Sindre Lillehagen. Han ønsker ikke å svare på spørsmål om denne saken, sier han.