LANDET NY AVTALE: Ikke alle applauderer Donald Trumps handelsavtaler, så han får klappe selv.Foto: MOLLY RILEY/WHITE HOUSE
«Japan får fordeler»
Sinne blant USAs bilgiganter etter tollavtale
Japans nye handelsavtale med USA vekker raseri blant USAs bilfabrikanter. Og nå kommer signaler om at EU-området er på vei mot en avtale på samme vilkår.
President Donald Trump varslet denne uken en avtale med Japan som sikrer landets bilprodusenter en tollsats på 15 prosent på biler og bildeler som importeres til USA, en avtale som kraftig forverrer konkurransevilkårene til en allerede presset amerikansk bilindustri.
Japan var ventet å måtte svare for en sats på minst 25 prosent, på linje med hva amerikanske produsenter selv må betale som konsekvens av at store deler av deres produksjon delvis skjer i Canada, Mexico eller Sør-Amerika.
Bilindustrien i Nord- og Sør-Amerika er et lappeteppe av virksomheter på tvers av hele regionen, svært mange av dem eid av USAs tre store bilselskaper – GM, Ford og Stellantis. Til og med Henry Ford, industriens amerikanske far, opprettet bilfabrikk i Brasil, det som i dag er verdens sjette største bilmarked.
Men varer som tas inn til USA fra disse områdene belastet med en toll på 25 prosent.
15 PÅ ALLE: Donald Trump med Japans statsminister Shigeru Ishiba og Tysklands forbundskansler Friedrich Merz under G7-møtet i Canada nylig.Foto: DANIEL TOROK/WHITE HOUSE
Fløy i været
– Enhver avtale med en lavere tollsats for japansk bilimport på produkter uten amerikansk innhold enn nordamerikanske biler med stor grad av amerikansk involvering, vil være en dårlig avtale for amerikansk industri og amerikanske bilarbeidere, sier Matt Blunt i interesseorganisasjonen American Automotive Policy Council.
Det mener ikke president Trump.
Han hevder avtalen vil bidra til at japansk industri utvider sine virksomheter i USA, og at USA vil stikke avgårde med nærmere 90 prosent av fortjenesten fra denne satsingen.
Japanske bilprodusenter har en meget omfattende import til USA, og aksjekursene til Toyota, Honda og de andre storfabrikantene fløy i været da avtalen ble kjent.
Det er ventet at EU er på vei mot en liknende avtale, som på tilsvarende vis vil sette europeiske fabrikanter i en mye bedre posisjon.
Samtidig har Trump truet med å øke tollsatsene til Mexico og Canada opp til 35 prosent, hvis ikke nabolandene føyer seg.
Og det gjør de ikke uten videre.
– Vårt mål er ikke å inngå avtaler for enhver pris. Vi vil bare inngå avtaler som er i Canadas beste interesse, sier Canadas statsminister Mark Carney.
Handelsavtalene er kompliserte i sin detaljrikdom, med et vel av unntak og begrensninger, men i hovedtrekk har de siste dagenes utvikling vært dårlig nytt for USAs bilindustri.
Men enkelte eksperter advarer om at en tilsynelatende fordelaktig sats på 15 prosent, kan vise seg som alt annet enn en seier.
– Et gulv på 15 prosent toll vil bli et hinder for bilindustriens eventuelle forsøk på lavere satser i fremtiden. Det kan kortsiktig se positivt ut, men det gir langsiktige, strategiske utfordringer for Japans bilfabrikanter, sier Michael Brisson, ekspert på bilindustrien hos Moody’s Anaĺytics, i en e-post til Automotive News.
Trump har truet med tollsatser på 30 prosent hvis partene ikke når en avtale innen 1. august, men nå heter det fra EU-hold at det går mot aksept for en sats på 15 prosent – trolig med bilsektoren som en del av avtaleområdet.