
«Kan være et tidsspørsmål»:
Forsikringskjempe frykter katastrofebrann i P-hus
– Flere P-hus er tilrettelagt for lading med en lang rekke elbiler ved siden av hverandre. Skulle det verste skje, og det skulle ta fyr i en elbils batteri og det sprer seg, vil det kunne få katastrofale følger.
Det sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige til Motor.
Norges største forsikringsselskap baserer advarselen på et verste fall-scenario, men ikke desto mindre: fullt mulig hvis det først skjer brann i et parkeringshus.
Elbiler har mindre sjanse for å ta fyr enn bensin- og dieselbiler og det er svært sjelden at et elbil-batteri tar fyr. Men brannen i Haugesund nylig viste at det kan skje.
Og da kan det fort bli dramatisk.
I sommer har det dessuten vært nærmest en epidemi med branner som har berørt elbiler.
Forsikringsselskapet Gjensidige frykter det kan være et tidsspørsmål før det smeller i et parkeringshus.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Ladegarasjer i P-hus
Storbrannen i parkeringsanlegget ved Stavanger lufthavn i fjor er den siste storbrannen i et P-hus. Da startet brannen i en gammel dieselbil, men det var også mange elbiler parkert på anlegget.
Mange P-hus er populære blant elbilister for lademulighetene. Blant de største er Festningen P-hus og Vulkan i Oslo, sistnevnte integrert i en byggmasse med både forretninger og boliger.
– Det er flere P-hus som er tilrettelagt for lading med en lang rekke elbiler ved siden av hverandre. Skulle det verste skje, og det skulle ta fyr i en elbils batteri og det sprer seg, vil det kunne få katastrofale følger, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.
Svært utfordrende å slukke
Han påpeker, som brannvesenets statistikker viser, at det ikke er større sjanse for at det begynner å brenne i elbiler enn i andre biler, og det skal veldig mye til for at batteriet tar fyr.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
– Men, hvis det først tar fyr i batteriet er det svært vanskelig å slukke, slik noen eksempler viser, og som brannvesenet kan underskrive på. Vi kan ikke neglisjere den potensielle faren som ligger der, fastslår Rysstad.
Og om ikke brannen starter i batteriet, kan det likevel bli spredning av brannen til batteriene selv om ilden oppsto et annet sted - for eksempel i en bensin- eller dieselbil, dersom varmeutviklingen blir kraftig nok.
Brannen på Sola lufthavn fant sted i et relativt frittstående parkeringshus, men i mange norske byer finnes P-hus som er integrert med kjøpesentre og boliger. Man kan tenke seg utfordringene knyttet til evakuering i tilfelle brann og det store antallet personer som ville bli direkte berørt.
– Vi vet det er mange aktører som mener mye om dette, og brannvesenet ser jo i praksis hvilke utfordringer som foreligger, sier Rysstad, og legger til:
– En annen utfordring er tilgang til P-hus for store brannbiler etc. hvis det verste skulle skje.