TRØBBEL: Hyundai Kona er en elbilfavoritt hos nordmenn og en rekkeviddemester. Dessverre må ifølge bransjemedier flere titusener batteripakker skiftes ut.

Potensielt brannfarlige batterier:

Batterifeil på Hyundai Kona vil koste selskapet milliarder

Den norske Hyundai-importøren sier biler produsert i Europa ikke er berørt og at kun et fåtall behov for utbedring er avdekket på biler i Norge.

Publisert

Ifølge bransjenettstedet Automotive News skal Hyundai erstatte batterisystemene i 82.000 elbiler globalt på grunn av brannrisiko.

Det blir en svært kostbar tilbakekalling, som i alt vil koste 900 millioner dollar - over 7,5 milliarder kroner.

Ifølge nettstedet synliggjør denne saken utfordringene knyttet til hvordan bil- og batteriprodusenter deler regningen når slike problemer oppstår.

Battericellene er produsert av LG Chem, en del av det store koreanske LG-konsernet. Det var også de som leverte battericellene som førte til omfattende tilbakekallinger av Chevrolet Bolt og Ampera-e for en tid tilbake.

En delikat affære

Denne tilbakekallingen vil være en av de første operasjonene med bytte av batteripakker i stor skala utført av en stor bilprodusent.

– Det er en veldig viktig sak for både Hyundai og LG, ettersom vi er i de tidlige stadiene av elbil-epoken, sier Lee Hang-koo, seniorforsker ved Korea Institute for Industrial Economics & Trade, til bransjenettstedet.

– Måten Hyundai håndterer dette på vil sette presedens, ikke bare i Sør-Korea, men også for andre land, hevder forskeren.

Tilbakekallingen gjelder for det meste Kona Electric, Hyundais mest solgte elbil, som først ble tilbakekalt sent i fjor for en programvareoppgradering etter et noen tilfeller av brann.

Men da en av de allerede tilbakekalte bilene tok fyr i januar, satte sørkoreanske myndigheter i gang en undersøkelse for å avdekke om den første tilbakekallingen hadde vært tilstrekkelig.

Uklar ansvarsfordeling

LG Energy Solution, en divisjon av batteriprodusenten LG Chem, var raskt ute med å avvise kritikken mot dem. Men Hyundai har ikke kommet med noen offisiell uttalelse om årsaken til brannene.

Analytikere har indikert overfor autonews.com at Hyundai vil ha klar en avtale om hvordan kostnadene skal fordeles i neste uke.

De samme analytikerne mener imidlertid at det vil kunne ta lengre tid enn som så gitt at de to firmaene ser ut til å være uenige om årsaken til brannene.

Hyundai har nektet å kommentere LG Energys uttalelse eller å oppgi detaljer om når kostnadsberegningen vil finne sted.

Det skal i alt ha forekommet rundt 15 tilfeller av branner som involverte Kona Electric.

Av disse har elleve vært i Sør-Korea, to i Canada og en hver i Finland og Østerrike, skriver Automotive News.

Kan maks lade til 90

Fra Hyundai-konsernet er det sendt ut en anbefaling til Kona og Ioniq-eiere om å begrense batterilading til 90 prosent av kapasiteten til batteriet er byttet ut.

– Kona-bilene som vi leverer nå er alle produsert i Tsjekkia, og vi vet at disse ikke har vært omfattet av tilbakekallingene, og at dette ikke gjelder de europeiskproduserte bilene, sier Øivind L. Knudsen, produkt- og PR-sjef hos Hyundai i Norge.

– Tilbakekallingene og softwareoppdateringene har kun avdekket behov for utbedring på et fåtall norske biler, sier Knudsen.