UTFORDRINGER: Dansk-amerikanske Henrik Fisker har fått en krevende situasjon å håndtere med sitt oppstartselskap.

I samtaler om samarbeid:

Fisker tror på Nissan – trenger friske penger

Den amerikanske bilprodusenten Fisker er i trøbbel. Nå er selskapet i dialog med Nissan om samarbeid og eventuelt oppkjøp.

Publisert Sist oppdatert

(PS: Denne saken er oppdatert lørdag 2.3.2024 kl 10.50)

Denne uka la Fisker, den amerikanske elbilprodusenten, fram resultatene for fjerde kvartal av 2023. 

Det så ikke bra ut.  

Tallene viste et underskudd på 463 millioner dollar, tilsvarende 4,9 milliarder kroner. Samtidig kunngjorde Fisker at de skulle barbere arbeidsstyrken med 15 prosent. I samme periode hadde selskapet 200 millioner dollar inntekter, noe som ikke er bærekraftig, rapporterer Automotive News.

Nå skriver flere nettsteder at selskapet er i dialog med japanske Nissan om et omfattende samarbeid som skal skaffe friske penger, men også få fart på deler av produksjonen av en ny Fisker-modell, pickupen Alaska.

En talsmann for Nissan sa fredag at selskapet vurderer «mange, mange muligheter».

VANSKELIGE TIDER: Det har gått trått for Fisker etter markedsintroduksjonen av Ocean-modellen i fjor.

Under resultatfremleggelsen sa konsernsjef Henrik Fisker at de er forhandlinger med en ikke-navngitt stor bilprodusent, som en strategisk partner.

«Et utfordrende år»

Fisker leverte 3818 eksemplarer av Ocean-modellen i fjerde kvartal, totalt 4929 i hele kalenderåret. 316 av disse er levert i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikkken.

UNDER ESTIMAT: Leveransene av Ocean startet i fjor sommer, men volumet for 2023 ble langt lavere enn de opprinnelige prognosene.

– 2023 var et utfordrende år for Fisker, med forsinkelser fra underleverandører og andre problemer som hindret oss i å levere Ocean så kjapt som vi hadde trodd, sa Fisker.

Sikter mot 20.000

Fisker sikter mot 20.000 til 22.000 leveringer i år. Den opprinnelige prognosen for 2023 var 36.000, som ble etter hvert nedskalert til 20.000 biler. 

Mens det endelige resultatet altså ble under halvparten, noen som betyr at Fisker avsluttet 2023 med en betydelig lagerbeholding.

Problemene har ikke bare vært en lav leveringsfrekvens. Mange av bilene som har blitt levert har slitt med feil

Aksjekursen til selskapet har falt med 90 prosent over de siste 12 månedene, og børsen i New York har kommet med en advarsel til Fisker om mislighold fordi aksjeverdien har ligget under en dollar i 30 dager på rad.

Bekymret for framtiden

I kvartalsrapporten står det rett ut at Fisker er bekymret for deres muligheter til å fortsette.

Fisker er rett og slett nødt til å finne mer penger, eller en samarbeidspartner som kan ta noe av støyten. Noe de muligens er på vei til å få til, uten at selskapet har noe konkret å vise til.

– Fisker er i forhandlinger med en stor bilprodusent, med tanke på en mulig transaksjon som kan innebære en investering i Fisker, felles utvikling av en eller flere elektriske plattformer og produksjon i Nord-Amerika, skriver selskapet i en pressemelding.

Forhandlingene skal ha pågått i flere måneder.