
Åpner for batteribytte:
Renault vurderer omstridt elbilgrep på neste modell
Kinesiske Nio starter opp i Norge med et tilbud om bytte batterier som supplement til hurtiglading. Nå vurderer Renault å følge samme konsept med sin neste elbil.
Renault har vært en av elbilpionerene med sin populære Zoe, som i perioder har vært Europas mest solgte elbilmodell.
Men Renault-sjef Luca de Meo vurderer samtidig å introdusere batteribytte på bilene som alternativ til hurtiglading, en løsning som de testet og forkastet for vel 10 år siden, fordi prisen ble for høy.
– Det er ikke tatt noen beslutning, men jeg ser det som en spennende mulighet, sier de Meo i et intervju med Financial Times.
Les også disse elbilnyhetene:
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Feil med motor:
Tesla stanser Model Y-produksjonen i Tyskland
-
VW lanserer ID.Aero:
Volkswagen ruller ut neste elbil-etappe i Kina
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
Starter i Norge
Renaults bytteplaner luftes samtidig som kinesiske Nio forbereder sin Europa-introduksjon – med Norge som første land.
Og nettopp Nio har hatt relativ suksess med slik teknologi hjemme i Kina.
Der har selskapet bygget omlag 200 byttestasjoner, hvor bileiere kan kjøre inn når bilen nærmer seg batteritom – og få byttet til «full el-tank» like raskt enn du kan fylle en bensin- eller dieselbil med drivstoffet kreves.
Nio har bekreftet at det kan bli etablert slike byttestasjoner også i Norge.
Ingen andre elbilprodusenter har fått regnestykket til å gå opp med batteribytte som alternativ til hurtiglading.
Testet før
Renault lanserte riktignok modellen Fluence Z.E. i 2011 i et testprosjekt med en israelsk samarbeidspartner som etablerte en håndfull byttestasjoner i Israel, men prosjektet gikk konkurs i 2013.
Et av problemene var at volumet biler ble altfor lavt. Når Renault nå forbereder sin elektriske satsning, skjer det med biler som produseres på en plattform og med en systemarkitektur (kalt CMF-EV) som også Nissan, Infiniti og Mitsubishi skal benytte seg av.
Hvorvidt de andre selskapene også drodler med tanken på slik bytteteknologi, er derimot uvisst.
Her er noen av Motor biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på