
Fra 30 til 80 prosent på fem minutter:
Ny SUV lader like raskt som det tar å fylle bensin
Grafén er et materiale det lenge har vært knyttet stor spenning til i utviklingen av dagens batteriteknologi. Men ingen forventet at det skulle komme alt nå. Her er bilen som lader på fem minutter.
Kinesiske GAC er en av mange bilprodusenter som har lansert et eget elbilmerke, Aion. GAC Motor har også et fellesforetak med Toyota i Kina.
Allerede i januar annonserte de nært forestående planer om å lansere teknologien i en produksjonsbil allerede i år. Dette ble møtt med utbredt skepsis i bransjen, da det har vært arbeidet lenge med å utvikle grafénbatterier uten at man har sett det som noe som ville være klart på flere år ennå.
Nå melder Vi Bilägare at GAC har bekreftet lansering av slik teknologi i sin kommende SUV, Aion V.
Supermann-materiale
Grafén skal være det tynneste og sterkeste materialet man kjenner til, og beskrives av Store Norske Leksikon som bestående av ett enkelt lag av karbonatomer ordnet i et sekskantet mønster Det ble første gang avledet av grafitt i 2004 og forskerne som fremstilte det mottok Nobelprisen i fysikk.
Det skal dessuten lede strøm bedre enn silisium. Disse egenskapene gjør det ikke overraskende svært interessant for alle som arbeider med batteriteknologi. Blant annet arbeider Samsung med slik teknologi.
Har du fått med deg disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren

En stor ulempe til nå har vært at grafén er ekstremt dyrt, flere hundre dollar per gram, ifølge nettstedet ChargedEVs.
Men i juli demonstrerte GAC Group en produksjonsteknologi de kaller 3DG (3-dimensjonal grafén), med kostnad på bare en tidel av tidligere.
GAC hevder de med det nye batteriet skal produsere elbiler som får en rekkevidde på opp mot 100 mil og som kan lades opp fra tomt til 80 prosent på bare åtte minutter, en ladehastighet som har vært helt uhørt frem til nå.
Det vil være langt under halvparten av tiden det tar å hurtiglade markedets kjappeste ved ladestolpene i dag, Porsche Taycan og Hyundai Ioniq 5.
Lanseres i SUV i september
Fra 30 til 80 prosent skal ladetiden være på bare fem minutter. Dette er et ganske vanlig scenario ved ladestasjonene, så den dagen det kommer ladestasjoner som takler det (vi snakker om ladeeffekt på opptil 500 kW og over), vil man – dersom informasjonen fra produsenten viser seg å stemme i praksis – kunne lade elbilen nesten like raskt som man i dag fyller bensin.
Bilen som kommer med dette først, skal være toppversjonen GAC Aion V, med benevnelsen C6.
Det kommer også en rimeligere C3, med mer moderate, men like fullt imponerende ladeytelser: 0 til 80 prosent på 16 minutter og 30 til 80 på ti minutter.
Aion V ble lansert i 2020 og bruker i dag batteriteknologi fra kinesiske CATL.
GAC opplyser samtidig at de skal bygge de 100 første ladestasjonene med ultra-høy ladehastighet allerede i år.
Kommer den kinesiske produsenten til å innfri?
Vær trygg på at vi kommer til å følge med når lanseringen av denne sensasjonelle teknologien, ifølge GAC, skal skje neste måned!
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte