STARTER PREMIUM: Nio lanseres i Norgemed en premium-SUV som skal konkurrere med Audi e-tron, Mercedes EQC og den kommende BMW iX, men har nå bestemt seg for også å lansere mer folkelige elbiler.Foto: NIO
Kinesiske Nio satser i Norge:
– Skal være bedre og billigere enn Tesla
Nio har frem til nå posisjonert seg som kinesisk premium – med Tesla, BMW, Audi og Mercedes i siktet. Tiden er kommet for et mer moderat priset elbil-tilbud i tillegg.
Norges-aktuelle Nio har markert seg som en av de mest spennende og innovative av de kinesiske elbilprodusentene, som det finnes en myriade av.
Nå har toppsjef og grunnlegger, William Li, annonsert at produsenten skal utvide satsingen til å omfatte rimeligere produkter, etter å ha posisjonert seg i de mer kostbare sjiktene siden oppstarten i 2014.
Selskapet har, ifølge Automotive News, besluttet å lansere et nytt merke, som ifølge Li, skal konkurrere i VW og Toyota-segmentene, mens Nio er posisjonert i Audi-klassen.
– Vårt mål er å levere bedre produkter og tjenester enn Tesla og til en lavere pris, sa Li sist uke, og presiserte at han hadde utnevnt et kjerne-team til det nye bilmerket, som en første etappe i det han kalte et «strategisk initiativ».
Etter å ha etablert seg som et relativt kostbart premium-merke, ønsker selskapet altså nå å utvide sitt nedslagsfelt, etter å ha konsolidert sin økonomiske basis.
Markedsverdien er nå den tredobbelte av det den var for et år siden, etter en topp i begynnelsen av 2021. Men selskapet hadde et underskudd på nesten en milliard kroner i andre kvartal.
Nio har nå tre elektriske SUV-er på markedet og produserer fortsatt få biler, relativt sett, selv om antall leverte eksemplarer økte fra 10.331 i annet kvartal i fjor til 21.879 i tilsvarende kvartal i år.
Det er opplagt en utfordring for kinesiske produsenter å posisjonere seg i Europa med sine dyreste produkter først. De har fortsatt alt å bevise, ikke minst kvalitetsmessig.
MG og Maxus har valgt å gå inn med folkelige produkter og ditto priser og har, i det minste hva angår MG, lykkes riktig så greit med det. Den kaken vil William Li og det nye folke-merket ha en del av.
Likevel er det nettopp å starte i den øvre enden og sikte mot premium-segmentene flere av dem har valgt å gjøre – og det er ingen tilfeldighet at det er Norge som her tjener som utskytningsrampe for å treffe det europeiske markedet.
Annonse
Norsk brohode
Som i Teslas tilfelle fremstår nemlig ikke prissettingen som så stiv som den ville gjort i andre land - og det er selvsagt takket være de generøse norske avgiftsfordelene.
Neste ut er altså Nio, som i mai ble Norge-lansert med brask og bram som det neste kinesiske merket under et møte der William Li presenterte merket sammen med den nyetablerte importøren. Motor var blant deltakerne på møtet.
Norge er brohodet for Nios erobring av Europa og deres ES8, en premium-SUV som i likhet med BYD Tang er på størrelse med Audi e-tron, er rett rundt hjørnet og får prislapp og åpning for bestilling i september.
Det skal også etableres et nettverk av batteribyttestasjoner for ES8, slik at det blir mulig å kjøre videre med fulladet batteri etter få minutter.