
Nytt konsept fra kinesiske BYD:
Denne får over 100 mils rekkevidde
Rekkevidderacet tar ikke slutt med det første. Med dette elbilkonseptet melder BYD seg på i kampen om å bryte hundremilsgrensen.
Neste generasjon elbiler dukker opp i mer eller mindre realistiske konseptversjoner. Felles for alle er ny teknologi i form av utvidet selvkjøring og langt mer effektive ladeløsninger.
Men kanskje mest forståelig for folk flest: Et ønske om å passere den stadiig mer magiske hundremilsgrensen.
Dette likner mer og mer en prestisjekamp blant produsentene. Og vi forbrukere heier selvsagt på alle.
Ny plattform
Foreløpig siste produsent ut er kinesiske BYD. De har allerede debutert på det norske markedet med den store SUV-en Tang, som blant annet fikk maks poeng i flere kategorier i Motors ferske test.
BYD har nå lansert en helt nye plattform for helelektriske kjøretøy. Dermed skal de, med deres egne ord, tilby klasseledende ytelser innenfor kunstig intelligens, effektivitet, sikkerhet og estetikk.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne

Den fleksible plattformen kan brukes til både småbiler og større kjøretøy.
Første modell ut er Ocean-X, en stor sedan med høye ytelser, firehjulsdrift og de nye Blade-batteriene, som både skal være mer kompakte og mindre brannfarlige.
Bedre vinterstid
Det legges opp til at modellen får rekkevidde på over 1000 kilometer. I tillegg tilbys en hurtigladingsteknologi som skal gi opptil 150 kilometer på bare fem minutter.
Bilen har også et varmepumpesystem som skal fungere i temperaturområdet fra 30 minus til 60 pluss, og som gir opptil 20 prosent bedre rekkevidde om vinteren.
Samtidig skal det nye firehjulsdriftsystemet gi energiforbruk på linje med et tohjulsdrevet system.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang