
Nye målinger for Kia EV6:
Bare én familiebil slår denne på rekkevidde
Ferske målinger gir Kia EV6 bedre rekkevidde for modellen med bakhjulsdrift, og noen meter dårligere rekkevidde med firehjulsdrift. Uansett nest best i klassen.
Nye offisielle måletall (WLTP) for modellen med bakhjulsdrift, 19-tommers hjul og den største batteripakken på 77 kWt, gir Kia EV6 en rekkevidde på 528 kilometer.
Det plasserer koreaneren på delt andreplass blant de ferskeste konkurrentene som i øyeblikket er tilgjengelig i den viktige klassen av helelektriske familiebiler.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
Bare Ford Mustang Mach-E er bedre. Slik ser listen ut blant modellene med bakhjulsdrift:
- Ford Mustang Mach-E: 610 kilometer.
- Kia EV6: 528 kilometer.
- Skoda Enyaq: 528 kilometer.
- Volkswagen ID.4: 517 kilometer.
- Ioniq 5: 481 kilometer.

Hevder seg bedre
Men nordmenn flest foretrekker fortsatt firehjulsdrift, selv om det påvirker rekkevidden til en elbil. Rekkeviddetallet til EV6 i denne versjonen er nedjustert fra 510 til 506 kilometer.
Den hevder seg likevel fortsatt bra i konkurransen. Tilomed ørlite bedre enn Tesla Model Y, som snart også kommer inn i dette feltet. Amerikaneren er ventet til Norge på høstparten. Med firehjulsdrift blir listen slik:
- Ford Mustang Mach-E: 540 kilometer.
- Kia EV6: 506 kilometer.
- Tesla Model Y: 505 kilometer.
- Volkswagen ID.4: 478 kilometer.
- Ioniq 5: 460 kilometer.
- Skoda Enyaq: 460 kilometer.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
Med firehjulsdrift dukker også en modell som Volvo XC40 opp på radaren. Den har 417 kilometer rekkevidde.
Hvis EV6 også får de samme ladeegenskapene som Ioniq 5 (les test her), så lover dette svært godt for Kias første helstøpte elbil.
På papiret ser det i hvert fall likt ut. I likhet med Ioniq 5, kan EV6 lades både med 800 Volt lynlading og det mer vanlige 400 Volt hurtiglading. I ladetesten NAF og Motor foretok under sommerens store elbiltest i juni, var det nettopp Ioniq 5 som imponerte mest.
- De første EV6 kommer til Norge i oktober.
