Fra Subaru og Toyota har vi fått følgende oppdateringer noen minutter før midnatt til onsdag:
Subaru Solterra er klar for testing igjen fra i morgen, onsdag, melder daglig leder i Subaru Norge, Torbjørn Lie.
Toyota bZ4X er klar for testing igjen fra fredag, opplyser Toyotas kommunikasjonssjef, Espen Olsen.
Motor er blant de få mediene som har fått testet både Toyota bZ4X og Subaru Solterra. Ikke lenge nok til å foreta fullverdige tester av rekkevidde, forbruk og ladeegenskaper, men lenge nok til å registrere det samme som både Toyota og Subaru:
Det er opplagt noe som ikke stemmer med noen, eller flere, av de første bilene som er sendt ut på markedet. Hittil i år er det registrert 552 Toyota bZ4X og 252 Subaru Solterra.
På bakgrunn av de ujevne og tidvis dårlige tallene som dukket opp både hos oss og andre, bestemte vi oss for å foreta en fullverdig test av begge bilene i dag, 15. november, med et opplegg prikk likt det vi gjør når NAF og Motor arrangerer verdens største elbiltest to ganger i året.
Vi skulle altså kjøre bilene først til null, måle rekkevidden, og deretter bufferen – altså hvor langt bilene går etter at batteriet per definisjon er tom.
Til sist lades batteriet helt opp igjen for å se hva som faktisk er batteriets reelle kapasitet.
Annonse
Kommandert inn
Subaru hadde i forkant varslet at de ville ha sin utlånte Solterra inn til en gjennomgang, men ønsket likevel å delta i testen. Eneste krav var at også Toyota stilte med sin bZ4X.
Men det ønsket ikke Toyota. Pressebilen ble kommandert umiddelbart inn til sjekk hos Toyota i Drammen.
– Det er ikke korrekt at Toyota har stoppet presseutlån av bZ4X, sier Toyotas kommunikasjonssjef, Espen Olsen.
– Alle utlån som er avtalt, vil gjennomføres etter planen. Motor har lånt vår pressebil i seks dager og ønsket å utvide perioden med ytterligere to dager for en grundigere test. Siden den spesifikke bilen oppnådde svært varierende forbrukstall i Motors allerede publiserte tester, ønsket vi å sjekke bilen nærmere før enn ny og omfattende test, sier Olsen.