RUSTHULL: Dette bildet av understellet ble tatt kort tid etter at rustbehandlingen var utført.

Bilverksted kritiseres:

Slik så bilen ut etter rust­behandlingen

– Vi fikk sjokk, sier ekteparet som eide bilen. Det fikk også fagfolkene som kikket på rustbehandlingen verkstedet utførte.

Publisert Sist oppdatert

Se på bildene av understellet på Toyota Landcruiseren. Slik så bilen ut etter rustbehandlingen.

– Her skulle det åpenbart aldri vært gjort en behandling, skriver et konkurrende verksted, som etterpå fikk bilen inn for vurdering.

Vi spoler tilbake til våren for snart tre år siden. Lillian Husby og hennes mann på Frei i Møre og Romsdal bestemte seg for å få utført understellsbehandling på deres da 17 år gamle Toyota Land Cruiser.

De oppsøkte Dekkteam i Kristiansund, som rust- og tectylbehandlet bilen.

– Da vi hentet bilen, sa de at nå vil vi ha bil lenge fremover. De var også så hyggelige, så vi betalte og takket for oss, forteller Lillian Husby.

Avskiltet

Men kort tid etterpå fikk paret vite at rustbehandlingen til 19.486 kroner ikke var verdt en krone.

Paret hadde en påfølgende timeavtale samme dag med merkeverkstedet Autoservice i Kristiansund, hvor de i sin tid også kjøpte bilen ny. Merkeverkstedet skulle bytte bremseklossene.

SOLGT: Ekteparet som eide bilen, håpet å beholde den i noen år til.

Der fikk de i stedet vite at bilen vil bli avskiltet.

– De sa til oss at bilen ikke ville bli EU-godkjent i en kontroll.

Merkeverkstedet hadde sett på jobben til verkstedet som rustbehandlet bilen. De påpekte både rust under tectylbehandlingen og sprekk i rammen.

– Vi fikk jo sjokk oavdet de sa, forteller Lillian Husby.

Paret oppsøkte deretter Molde Antirustsenter, som i en uttalelse er svært kritisk til rustbehandlingen som var gjort ved det konkurrerende verkstedet i nabobyen.

– Denne bilen hadde fått kjøreforbud med én gang i en kontroll. Det skulle aldri vært påbegynt noe behandling. Det burde være tydelig for enhver fagmann å se. Bakre del over akselen er omtrent fullstendig gjennomrustet, med synlige lange åpne sprekker og rusthull, skriver Molde Antirustsenter i uttalelsen.

De antydet at det vil koste rundt 100.000 kroner å sette bilen i lovlig stand.

– I henhold til avtale

Også NAF vurderte bilen. De skriver følgende:

DRAMATISK: Dersom bilen hadde trukket en tung tilhenger, kunne tilhengerkroken rett og slett falt av, ifølge Molde Antirustsenter, som fikk inn bilen.

«Alvorlig rustskade i høyre bakrammevange. Rustskade i høyre fremre rammevange og i midtre del. Rustskade i venstre rammevange bak ved stabilisatorlenkestag. Rustskade i tverrbjelke bak.»

Ekteparet klaget til Dekkteam, som utførte rustbehandlingen. Men det hjalp ikke. De hevdet at jobben er utført i henhold til avtale, og at den er utført på «kvalitetsmessig riktig måte».

De erkjente imidlertid at de burde sagt fra at det på «enkelte plasser» er så mye rust at det er hull, og gitt paret mulighet til å vurdere om de ville fullføre rustbehandlingen.

Men da jobben nå var gjort, ville de ikke refundere pengene som eierne hadde betalt.

– Beklager

Lillian Husby og mannen hennes klaget til forbrukermyndighetene. Også i Forbrukertilsynets meklingsforsøk nektet verkstedet å betale tilbake. 

Husby tok derfor saken videre til Forbrukerklageutvalget, som nå har vedtatt at Dekkteam skal betale tilbake alle pengene som rustbehandlingen kostet.

– Verkstedet burde orientert bileierne om at rustbehandlingen ikke ville bli til rimelig nytte for dem. Verkstedet har brutt sin frarådingsplikt, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Ekteparet har nå fått pengene de er tilkjent. Land Cruiseren har de solgt, med opplysninger om rustskadene, og de har selv kjøpt seg en ny Volkswagen ID.4.

Men de er overrasket over Dekkteam.

– Det virket som de ikke tok oss seriøst da vi klaget på rustbehandlingen.

Overfor Motor beklager imidlertid verkstedet nå det som har skjedd.

– Vi kan ikke annet enn å beklage, sier daglig leder Ronny Liabø ved Dekkteam i Kristiansund.

Han forteller at de tar Forbrukerklageutvalgets vedtak «på største alvor».

– Vi har verken tidligere eller i ettertid hatt slike hendelser. Vi har gått grundig gjennom saken internt og har gjennomført nødvendige tiltak for å forbedre våre rutiner, og sikre best mulig kvalitet og profesjonalitet fremover. Denne saken har gitt oss verdifull læring, skriver Liabø.

Powered by Labrador CMS