DYRERE: Skal du ha med vinterdekk, er det umulig å få rimeligste Model Y til under 450.000 kroner.

Villedende markedsføring?

Tesla Model Y er automatisk 32.000 kr dyrere enn oppgitt

Rimeligste Model Y har en pris på 399.900 på Teslas nettsider, men det er umulig å kjøpe den til under 431.845 kroner. Markedsføringen kan være villedende, ifølge et bransjenettsted.

Publisert Sist oppdatert

Modellen stiger altså åtte prosent i pris innen kunden har vært gjennom bestillingsprosessen på Teslas nettsider. Det er bransjenettstedet Bilbransje24 som publiserer disse tallene.

Rimeligste versjon av Tesla Model Y fikk nylig et priskutt på hele 120.000 kroner – og en startpris på 399.900 kroner. Tesla selv oppgir dette som bilens fra-pris på nettsiden der kundene finner konfiguratoren.

Det er først når man kommer flere steg inn i konfiguratoren, at summene for vektavgift, vrakpant, destinasjons- og dokumentavgift og eventuelt moms, dukker opp.

18 prosent opp

Legger man disse summene til fra-prisen på rimeligste Model Y, så blir prisen 431.845 kroner, altså åtte prosent høyere.

For Model Y Performance, som er oppgitt med en fra-pris på 544.990 kroner, blir den reelle merkostnaden på 47.163 kroner. Det er ni prosent opp. Totalpris: 592.153, inkludert momspåslaget på 14.000 kroner.

For Model X Plaid, merkets tyngste og dyreste modell, er fra-prisen 1.225.990 kroner. Den reelle prisen øker med 223.250 kroner. Det er 18 prosent opp. Totalpris: 1.449.240.

20 PROSENT: På de dyreste Teslaene, som Model S Plaid på bildet, blir den reelle sluttprisen nærmere 20 prosent over fra-prisen som oppgis på Teslas egne nettsider.

– Vil lett anses villedende

Bilbransje24 skriver at i henhold til norsk lov skal alle priser rettet mot privatkunder, oppgis inkludert merverdiavgift (moms) og offentlige avgifter. På Teslas hjemmesider står alle bilene oppgitt med en pris, og en stjerne bak prisen. Stjerna indikerer at prisene er uten moms.

– Det vil lett anses villedende dersom næringsdrivende presenterer priselementer i sin markedsføring som av forbrukerne kan oppfattes som varens totalpris, svarer underdirektør Marit Evensen i Forbrukertilsynet.

Hun påpeker at hun uttaler seg på generelt grunnlag, ikke spesifikt i denne saken.

– Videre vil det også lett anses villedende dersom det i markedsføringen opplyses om ett eller flere priselementer, men uten at den totale prisen angis, sier Evensen til Bilbransje24.

– Moms og andre avgifter skal være inkludert i totalprisen i all markedsføring som rettes mot forbrukere, sier hun.

Tesla har ikke besvart bransjenettstedets spørsmål om saken.