I SLUTTET FLOKK: Noen av bilene samlet dagen derpå, etter den store rekkeviddetesten sommeren 2025.
JON TERJE HELLGREN HANSEN
Rekkeviddetesten sommeren 2025:
Så mye feil viste bilenes tripptellere – ifølge GPS
Målte bilene nøyaktig under rekkeviddetesten? Ikke helt. Og det ga noen interessante utslag.
Under sommerens store rekkeviddetest benyttet Motor og NAF seg av avlesinger fra bilenes tripptellere. Disse tallene ble behørig notert i skjemaet du finner i hovedsaken om testen – her.
Samtidig ble GPS-bevegelsene undersøkt. Likt for alle, i utgangspunktet. Det førte til at noen biler «egentlig» gjorde det litt bedre i testen, mens andre fikk lavere kilometertall.
Likevel, la oss understreke en gang for alle: avvikene var små!
Plusser og minuser
Det betyr at du i det alt vesentlige kan stole på det bilene forteller deg, i hvert fall de bilene vi testet.
På biler med store utslag, kan man se for seg en rekke muligheter for negative konsekvenser – tenk for eksempel på kjørelengde med hensyn til forsikring, eller når bilen en gang skal selges på bruktmarkedet. Men slik var det heldigvis ikke her.
De avvikene vi faktisk fant, blir likevel dels positive, dels negative.
Ifølge GPS-målingene kjørte noen biler lenger enn vi noterte onsdag. Disse bilene yter altså bedre, selv om bilen kanskje måler feil. Tripptellerne som viste for mye, gir dobbelt negative konsekvenser – bilen går kortere enn du tror, i tillegg til den unøyaktige målingen.
Zeekr, Volvo og Volkswagen
I første gruppe finner vi en av rekkeviddetestens vinnere, Zeekr 7X.
Vi var fra før imponert over en bil som overgikk WLTP-forventningene med over 8 prosent. De GPS-justerte tallene gjør at bilen endte på 9,6 prosent pluss.
I andre gruppe finner vi få biler. Det klokkes altså inn litt lavere tall via tripptellerne, gjennomgående, enn det GPS-en viser.
Volvo EX90 var bilen som skrøt på seg mest ekstra via tripptelleren, relativt sett. Men vi snakker virkelig ikke om store forskjeller – fire kilometer, og et avvik på bare 0,7 prosent, trippteller vs. GPS.
Mest nøyaktig: Volkswagen ID.7 Tourer. Med Voyah Courage og Tesla Model Y hakk i hæl.
Tabellen under viser alle utslagene: