PÅ VEI TIL FJELLS: Alle bilene i rekkeviddetesten har en pause på 15 minutter på Vinstra.

Rekkeviddetesten:

Tross problemer kom alle bilene seg videre

De 27 bilene i rekkeviddetesten støter på variert sommervær oppover i E6, og noen har også støtt på problemer. Se bilder fra testen under.

Publisert

Sommerens rekkeviddetest har som kjent kjørt avgårde i typisk norsk vær. Med sol og regn og opptil 15 grader.

Det betyr at bilene har en realistisk sjanse for å nå WLTP-tallet, og at bilprodusentene egentlig ikke har noen god unnskyldninger for at det ikke skal være oppnåelig.

Ut fra Oslo på morgenkvisten kjørte en etter en riksvei 4 mot Gjøvik, med bilen som har den lengste oppgitte rekkevidden først, Lucid Air, og så 26 i fallende WLTP-tall i ett minutts intervaller. 

Utover dagen flyter bilene oppover Gudbrandsdalen.

Med så mye som 27 elbiler som skal kjøre så langt som batteriet tillater, er det alltid en mulighet for at noe ikke går helt som planlagt.

Lucid Air kommer til å gå langt
MG Cyberster er rekkeviddetestens eneste kabriolet.

Og som antatt på forhånd blir det en lag dag.

Etter 25 mil hadde Lucid fortsatt vanvittige 67 mil igjen på rekkevidde­indikatoren, og er som ventet på vei mot en solid rekord.

Volvo EX90 i bakken opp mot Lygna.
BMW iX i fint driv på E6.

Men problemer kan oppstå, og det trenger ikke å ha noe med batteri eller elbil å gjøre.

Litt etter Lillehammer fikk Espen Stamnes Myhr som ratter Mercedes G580 i testen en melding om at det var problemer med ett dekk.

– Det viste seg å være en punktering, så jeg fikk svingt inn på en plass ved den Swix-butikken.

Der fikk han etter hvert hjelp av en Vianor, som tok med seg hjulet og plugget det. 

- Han som hjalp meg sa at det var en stein, og at hullet var ganske stort.

Med fikset dekk er Myhr tilbake på veien, omtrent halvannen time etter de siste i hovedfeltet.

STOPPET: Hongqi EHS7 brukte litt tide på starte igjen.
PUNGA: Mercedes G580 måtte få et dekk fikset.

Litt senere, ved Vinstra, fikk Jan Harry Svendsen problemer med sin Hongqi ESH8, som ikke ville starte etter hvilepausen. Det eneste som virket var, ifølge Svendsen, headup-displayet.

Skjermen gikk i svart og det var ingen respons fra bilen. Etter flere forsøk ble det til slutt liv i bilen, og den er også tilbake på veien.

Det betyr at hele feltet kom seg tilbake på veien, dog noe mer spredt enn det var da bilene kjørte ut fra Oslo om morgenen. Og enkelte kan ha stoppet på grunn av tomt batteri i det du leser dette.