KRITIKK: MG får kraftig kritikk av ADAC. Den er mest berettiget overfor modellen Marvel, mener Motor.

Europas største bilistorganisasjon:

Knusende dom over kinesernes assistanse­systemer

«Det virker som om MG, Nio og BYD er mer opptatt av å ha et assistansesystem, enn av hvordan det fungerer.»

Publisert Sist oppdatert

Sitatet er hentet fra ADAC – som er søsterorganisasjonen til NAF i Tyskland, og Europas største med over 18,5 millioner medlemmer. De har saumfart alle kinesiske modeller på det tyske markedet.

Mye er bra. Den generelle kollisjonssikkerheten er helt i tetsjiktet, godt dokumentert av Euro NCAP. Også kvalitetsfølelsen, et høyt utstyrsnivå og solide garantiordninger gir pluss. 

Potensiell konkurs

Ventetiden på reservedeler, spesielt karrosserideler, får derimot kritikk. Og det stilles betimelige spørsmål ved verditap og overlevelsesevne – og i forlengelsen av det siste: 

Det juridiske dersom en produsent går konkurs eller trekker seg ut av markedet.

Slår av systemet

På det rent funksjonelle, kjenner vi igjen minuspunktene fra testene vi i Motor gjør her i Norge:

Ustabile førerassistenter. Utilstrekkelig klimaanlegg. Knotete skjermbetjening.

MÅ FORBEDRES: BYD og Nio – på bildet representert ved modellene Han og ET7 – må forbedre de aktive assistansesystemene, mener ADAC.

Det første punktet her er mest alvorlig, senest påpekt i testen av Nio EL6 (les mer her). I tillegg til den knallharde konklusjonen nevnt innledningsvis, skriver blant annet ADAC:

«... funksjonsfeilene og de forstyrrende varslingslydene gjør at sjåførene ganske enkelt deaktiverer disse funksjonene.»

Krever erfaring

Spesielt Nio trekkes fram, med sin armada av sensorer (33 enheter) plassert på taket som et «vakttårn». ADAC skriver:

«Likevel jobber de fleste assistentene i Nio-modellene mer upålitelig enn hos sine tyske konkurrenter.»

Og videre:

«Dette viser at det krever mange års erfaring å utvikle komplekse systemer som adaptiv cruisekontroll eller filskiftevarsling slik at de fungerer robust og forutsigbart.»