DU STORE KINESER: Nio har dimensjoner som den største Teslaen. I løpet av året er den på norske veier.

Prøvekjørt: Nio ES8

Kvalitetsfølelsen bør skremme prestisjemerkene

Det er for tidlig å vite hva en fersk kineser som Nio tilbyr av kvalitet over tid. Men den umiddelbare kvalitetsopplevelsen – følelsen i det man berører og bruker – er svært høy.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Kvalitetsfølelse, plass, batteribytte-mulighet.

MINUS:

Ladeevne, design, merkevare.

Nio ES8

  • Pris: Ikke klar.
  • Motoreffekt: 534 hk/725 Nm
  • 0-100 km/t: 4,9 sekunder
  • Batteri: 100 kWt.
  • Rekkevidde: Antatt 500 km. (WLTP), ikke endelig tall.
  • Lading: Fra 20 til 80 prosent på cirka 30 min. med opptil 90 kW.
  • Lengde/bredde/høyde (cm.): 502/196/176.
  • Vekt med sjåfør 6-seter/7-seter (kg): 2435/2450.
  • Firehjulsdrift.
  • Bagasjevolum med første/andre/tredje seterekke i bruk (maks volum i liter): 1901/871/310.
  • Bakkeklaring (cm): 16/14/11 avhengig av innstilling (luftfjæring).
  • Hengervekt: 1500 kg.

Den såkalte opplevde kvaliteten i den ferskeste kinesiske nykommeren på norsk jord, Nio ES8, er fullt på høyde med det vi finner i langt dyrere biler fra mer etablerte prestisjeaktører som Mercedes, BMW, Audi og Volvo.

Skal disse aktørene opprettholde posisjonen som premiummerker, så bør de inn og trimme underleverandørene av vegansk skinn og andre gjenbruksmaterialer som pryder overflatene i bilene.

Stusset litt

I Nio er kvaliteten i overflater, brytere og hendler gjennomført solid.

Alt elektrisk responderer effektivt og lydsvakt, og man får umiddelbart en følelse av at dette koster mye.

Hvor mye gjenstår å se.

Og prisen vil naturligvis plassere Nio tyngre i et marked. Hadde vi snakket med den norske Nio-sjefen Marius Hayler før vi prøvde bilen, ville vi nok stusset hvis han trakk inn de nevnte premiummerkene som konkurrenter til Nio.

Etter prøvekjøringen derimot, kan vi forstå sjefens entusiasme. Men igjen: Prisen blir helt avgjørende.

Den blir klar til salgstart 23. september.

Interessante idéer

Førsteinntrykket av Nio er med andre ord meget bra. Andreintrykket også – som inkluderte noen spesialøvelser på lukket bane og pyntelig kjøring i kolonne en drøy mil for et knippe norske journalister.

Norge er Nios første satsingsområde utenfor Kina.

Og de bringer med seg en del interessante konsepter og idéer som skal inkludere flest mulig kommende kunder.

STILRENT: Førermiljøet er minimalistisk og litt luksuriøst. Materialene føles svært gode, og man får følelsen av å kjøre en dyr bil.
TRE VALG: Innvendig er det tre fargekombinasjoner, utvendig fire. Versjonen på bildet ser langt penere ut i virkeligheten.

Men det er først og fremst muligheten for å bytte batteri på bilene, som er mest spennende.

Fire såkalte Power Swap-stasjoner vil bli plassert ut i Oslo og omegn i løpet av året.

  • Stasjonen vil ha 13 batterier. Selve batteribyttet vil ta 3-5 minutter. Man får altså et fulladet batteri på under tiden det tar å fylle opp en drivstofftank.

Det første året vil stasjonen være bemannet, deretter er det meningen at bilen skal administrere hele operasjonen selv. Trykk på en knapp, bilen manøvrerer seg inn på den oppmålte plassen, og batteribyttet skjer automatisk under bilen.

I løpet av 2022 vil flere batteribyttestasjoner etableres i de største byene og de mest trafikkerte reiserutene i landet.

Batteribytte

En abonnementstjeneste på batteriene vil også etter hvert gjøre det mulig å skifte til batteri med større eller mindre kapasitet, avhengig av rekkeviddebehovet. Trenger du ikke lang rekkevidde, kan du abonnere på en rimeligere pakke. Står en bilferie for døren, kan du oppgradere.

Nio vil også tilby mobile servicebiler som reiser hjem til kunden for å utføre grunnleggende reparasjoner og vedlikehold. Ved større servicer kan Nio både hente og returnere bilen.

TERRENGDYKTIG: Denne nedstigningen er enda brattere enn det framkommer av bildet. Men Nio tok seg pent ned – og like udramatisk opp nesten like bratte bakker.

Ny opplevelse

– Det finnes mange typer elbiler i Norge, men ingen bilmerker som kan tilby en så unik og bred portefølje av tjenester og brukeropplevelser til brukerne. Målet er å skape en helt ny opplevelse for norske bileiere, sier Hayler.

Motor fikk prøve Nio ES8 i diverse øvelser på lukket bane, i tillegg til en kort tur på det norske veinettet. Inntrykket er at krefter, komfort og kjøreegenskaper holder et meget høyt nivå.

Plassen er formidabel på første og andre seterekke, og spesielt hvis man velger en seksseter. Det to bakerste setene er som vanlig best for barn.

Større batteri

Ulempene er et design vi ikke blir helt klok på. Spektakulært forfra, litt gammelmodig fra siden og gørr kjedelig bakfra. Her er det mange smaksløker som skal i gryta. Men innvendig er det rent og elegant.

Ladeevnen er heller ikke banebrytende på noe vis. En større batteripakke på 150 kWt er varslet om et års tid. Den vil trolig løfte nivået et hakk. Og selvsagt er det en sunn skepsis til et helt nytt bilmerke.

Men hvis totalopplevelsen holder samme kvalitet som den første kvalitetsopplevelsen, så lover dette godt.

SEKSSETER: Plassen i andre rad er formidabel i modellen med seks seter. Andre rad kan også skyves fram og tilbake. Tredje rad har god beinplass, men snau beinvinkel.
BRA PLASS: Her er de to bakerste setene felt ned i versjonen med sju seter. Bagasjerommet blir dermed svært stort.
SJUSETER: Med alle setene i bruk er det drøye 300 liter bagasjevolum igjen. Ladekabel får plass under dekselet.