
Oppgradert Mazda CX-5:
Denne var på topp sist Ap regjerte
Mazda CX-5 har hatt en synkende velgermasse siden toppåret i 2013. Nå gjør den et siste forsøk på å stanse kumuleringen av elbilene.
Modellen som ble lansert i 2012, etablerte seg fort som en favoritt blant kompakt-SUV-ene. Med firehjulsdrift og en 150 hesters diesel som både var sterk og gjerrig, ble den Norges fjerde mest solgte bil allerede året etter.
Men uten noen form for elektrifisering har det blitt stadig færre kunder her i Norge. Nå får den gamle favoritten noen oppgraderinger på tampen av livsløpet på det norske markedet.
Spesialversjoner
Du skal tilhøre den lojale velgermassen for å se endringene på versjonen som nå kommer som 2022-modell.
Men både grill og støtfangere er blitt en smule redesignet. Det samme er de nye LED-lyktene både foran og bak.
Modellen kommer i tre nye spesialversjoner: Newground, Homura og Signature, som fortsatt er toppmodellen. Fortsatt heter innstegsmodellen Sky, og den neste Cosmo.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»

32 varianter
– Vi åpner nå for langt flere valgmuligheter enn tidligere og gir dermed våre kunder muligheten til å individualisere sin CX-5 i større grad enn før. Den blir tilgjengelig i 32 ulike motor- og utstyrskonfigurasjoner, mot 11 ulike varianter tidligere, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.
Motorprogrammet forblir uendret fra dagens utvalg. Det betyr to bensinmotorer på enten 165 eller 194 hester, og en diesel på 184 hester. Alle har automatgir.
Dieselen og den minste bensinmotoren kan leveres både med forhjulstrekk og firehjulsdrift.
Finmasket lys
På sikkerhetsfronten lanseres en køassistent, som hjelper sjåføren med å kontrollere akselerasjon, brems og styring i kjøring i hastigheter under 60 km/t. I tillegg er det adaptive fjernlyssystemet oppdatert for å gi en enda mer finmasket lysfiltrering.
- Priser er foreløpig ikke klare.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
