NESTE BIL UT: Seven-konseptet er neste modell på lanseringsplanen til Hyundai, men fra 2025 kommer et teknologisk taktskifte fra koreanerne.

Felles for Hyundai, Kia og Genesis:

Investerer 135 milliarder i ny programvare

Hyundai-konsernet varsler investeringer på 135 milliarder kroner i utvikling av programvare som blant annet sikrer trådløs oppdatering av alle konsernets modeller fra 2025.

Publisert Sist oppdatert

Satsingen omfatter oppretting av et nytt utviklingssenter for global programvare, introduksjon av selvkjøring på nivå 3 og lansering av to nye plattformer for elektriske biler fra 2025.

Investeringene skal berede grunnen for produksjon av «programvare-definerte biler», som Hyundai-representanter kalte det under en presentasjon onsdag.

Sentralt står opprettelsen av et eget operativsystem, ccOS («Connected Car Operating System») som både skal sikre kundene at bilene får hyppige, trådløse oppdateringer av programvare og samtidig tilbyr muligheten for å kjøpe tjenester og oppgradere funksjonaliteten i bilene.

Nivå 3

Alle biler fra Hyundai-konsernet skal være utstyrt for selvkjøring på nivå 3, men også ha den grunnleggende teknologien som er nødvendig for selvkjøring på nivå 4 og 5.

Overgangen fra nivå 2 til 3 representerer et stort sprang rent teknologisk, men på begge disse nivåene er det stadig sjåføren som har både kontroll og ansvar. På nivå 4 er bilen så teknologisk avansert at den ikke krever handling fra sjåføren, men de juridiske sidene av kjøring med slike biler er ikke avklart.

Hyundai-konsernet varsler at nivå 3-teknologien rulles ut for fullt med lansering av Genesis G90 senere i år.

Bedre rekkevidde

Samtidig opplyser koreanerne at de forventer 50 prosent bedre rekkevidde på bilene som produseres på den nye eM-plattformen fra 2025.

eM skal kunne brukes som grunnkonstruksjon på personbiler i alle segmenter, mens eS-plattformen skal brukes på varebiler.

Med utviklingen av et eget operativsystem følger Hyundai i kjølvannet til de andre store bilkonsernene, som alle har satset enorme beløp på å bygge opp interne enheter for sentral programvare- og teknologiutvikling til bruk hos alle sine merker.

Både Volkswagen og Stellantis har mer enn et dusin ulike merkevarer som betjenes fra samme sentrale teknologimiljø.