ENDELIG I NORGE: Ferraris Norges-representant Rune Brath med Thomas Malaval (t.h.), merkets kommunikasjonsdirektør i Vest-Europa, bak en Ferrari Roma Spider.
ENDELIG I NORGE: Ferraris Norges-representant Rune Brath med Thomas Malaval (t.h.), merkets kommunikasjonsdirektør i Vest-Europa, bak en Ferrari Roma Spider.

Første norgeslansering:

Nå kan du færra i (norges­lansert) Ferrari

Her er bilen som markerer første Norge-lansering for verdens kanskje mest ikoniske sportsbilmerke: Ferrari Roma Spider, til salgs fra et norsk utstillingsgulv.

Publisert Sist oppdatert

Drøyt halvannet år etter at Rune Brath og hans team åpnet første showroom for Ferrari i Norge, kan han dra duken av sin første nylansering, cab-smykket Roma Spider.

Det er den første nye Ferrari-modellen som vises i Norge parallelt med at den slippes internasjonalt.

Du vil kanskje tro at rentebyks og dyrtid ikke skaper optimale omgivelser for å tråkke lanseringsgassen i bånn for en bensin-brummende Ferrari i elbil-dopede Norge.

Men Ferrari-interessen svinger seg ikke parallelt med grafene til Norges Bank, den følger pulskurvene til en bilmenighet som knapt har sin like.

I jakten på en sportsbil som 1950-tallsinspirerte Roma Spider krysser du fingrene for at du er ute tidsnok ute for en plass i den kvoten Ferrari bestemmer seg for å produsere, før du legger inn en halv million kroner i depositum og stiller deg pent i en kø av blodfans.

KLASSISKE LINJER: Roma Spider er en Ferrari med designreferanser til 1950- og -60-tallets Italia.
KLASSISKE LINJER: Roma Spider er en Ferrari med designreferanser til 1950- og -60-tallets Italia.
LYKKETALL: Ferrari-modellene er nummerert, nå nærmer det seg bil nummer 300.000.
LYKKETALL: Ferrari-modellene er nummerert, nå nærmer det seg bil nummer 300.000.

Akademisk interesse

I tidens fylde vil du så få overlevert en bakhjulsdrevet V8-er med frontmotor og mykt tak, med 620 hester, pakket inn i et aluminiums­chassis som flytter seg fra stille til 100 på 3,4 sekunder. Det tar 14 sekunder å felle ned taket (kan gjøres i fart opp til 50 km/t), omtrent halvannen gang det tar å få bilen opp i 200 km/t – der det er anledning.

Alt dette kan bli ditt for 3,7 millioner kroner, pluss noen hundretusen i grunnleggende ekstrautstyr.

Det er for så vidt mest av akademisk interesse å vurdere om det er mye eller lite sammenliknet med konkurrentene, i den grad de finnes. Mest nærliggende, kanskje, er Porsche 911 Carrera 4 GTS Cab som vi omtalte sist sommer, den koster en rund million mindre, men den firehjulsdrevne tyskeren har litt andre kvaliteter.

Men vis oss den som kjøper ny Porsche fordi hen ikke har råd til en Ferrari. Her er det andre mekanismer som lokker.

Fjonge bruktbiler

For hvis vi et øyeblikk vender tilbake til fansen:

Ferrari har solgt 60–70 biler i Norge i 2023. Og selv om mesteparten av det planlagte produksjonsvolumet av Roma Spider i praksis er solgt når fabrikkhjulene snurrer i gang, så finnes det muligheter for norske polletter i dette lotteriet ut året.

For den som vil inn i dette universet kan bruktmarkedet – det Ferrari Norge i fjongere termer kaller «pre-owned» – være en vel så attraktiv opsjon.

Ikke fordi det nødvendigvis koster så mye mindre penger, i bruktbilhallen i lokalene utenfor Oslo står biler i prisintervallet fra én til sju millioner kroner.

Men det er et betydelig rikere (sic!) utvalg enn det kabrioleten med stofftak representerer.

«TIDLIGERE EID»: Den som forbinder brukte biler med slitne modeller til en ikke altfor anseelig sum, kan få luftet fordommene med en tur blant bruktbilene til Ferrari-forhandler Formula Automobile utenfor Oslo.
«TIDLIGERE EID»: Den som forbinder brukte biler med slitne modeller til en ikke altfor anseelig sum, kan få luftet fordommene med en tur blant bruktbilene til Ferrari-forhandler Formula Automobile utenfor Oslo.
VINTEROPPLAG: Blant de brukte Ferrari-modellene står også et av landets få 812 Competizione-eksemplarer plassert for vinteren. Du får ikke kjøpe den. Strengt tatt får du ikke en gang røre den.
VINTEROPPLAG: Blant de brukte Ferrari-modellene står også et av landets få 812 Competizione-eksemplarer plassert for vinteren. Du får ikke kjøpe den. Strengt tatt får du ikke en gang røre den.

Tur på bakrommet

For en med snev av bilbegeistring er rommet verdt et besøk i seg selv; der vil du finne noen dusin eksemplarer av det ypperste Italia kan tilby av bildesign og firehjulet teknologi.

Ikke alt er til salgs.

For her finnes du også en av bilene til Norges kanskje aller ivrigste Ferrari-kjenner; «bare» tre av hans sju Ferrari-eksemplarer kjøres på vinterstid, så Oslo-mannen har en 812 Competizione i vinteropplag blant venner på Billingstad.

Bak «Vennligst ikke rør»-plakaten skimter vi skinnseter å dø for. Fargen i mattlakken er forøvrig så eksklusiv som du kan få det, Oslo Rozzo Opaco (som betyr matt på italiensk). Ferrari lar deg gi navn til fargen du velger.