SE PÅ HAN: RSA-sjef Frank Dunvold foran BYD Han, en kinesisk elbil norske bilkjøpere har fått øynene opp for.

Leverer 1300 biler før nyttår:

– Vi har en drøm om å selge 10.000 biler neste år

Frank Dunvold slår ut med armene og synes bil-livet er herlig. Mens resten av bransjen sliter med å få tak i biler, får BYD-importør Dunvold alt han ber om.

Publisert

PARIS (Motor): – Vi har hatt en hemmelig drøm om å selge 10.000 elektriske BYD-biler neste år. Og det er ikke hemmelig lenger. Vi er nok der at vi får nesten alle de bilene vi ber om fra fabrikken, sier Dunvold – der han står med fire BYD-modeller i ryggen på bilutstillingen i Paris.

SUV-en BYD Tang kom først, nå supplerer de med rimelige Atto 3 og Tesla-inspirerte Han.

Sistnevnte har 530 km rekkevidde, gjør 0–100 på under fire sekunder og koster 569.000 kroner. Over 500 slike biler skal leveres ut i løpet av året.

– Det er ganske mye, all den tid vi ikke har hatt noen lansering av bilen i Norge, sier Dunvold.

Selvforsynte

Sist i BYDs Paris-rekke er sedanen Seal, som kommer i Sverige og Tyskland mot slutten av året.

– Det kommer biler i absolutt alle segmenter og de kommer i stort antall. BYD er strengt tatt en teknologibedrift mer enn en bilprodusent. De lager ikke bare bilene, mens også mikrobrikkene og batteriene. Det setter dem i en helt unik situasjon, slik forholdene er i bilindustrien nå. De er selvforsynte, med kontroll på alle ledd i produksjonskjeden, fordi de er sin egen underleverandør, sier Dunvold – som tror BYD vil være verdens største elbil-produsent i løpet av noen få år.

BYD (forkortelse for Build Your Dream) er allerede nummer to – bak Tesla.

KLAR FOR EUROPA: Michael Shu, Europa-sjef for BYD, er klar med fire modeller for det europeiske markedet.

Mot strømmen

Strengt tatt har Dunvold og RSA-konsernet bygget sin norske posisjon på å selge akkurat det motsatte av det han nå slår ut armene for – fossile, firehjulsdrevne Suzuki-biler.

– Vi skal selvfølgelig fortsette med Suzuki, kanskje får vi 100 prosent av det norske markedet på rimelige, firehjulsdrevne biler med forbrenningsmotor. Noen ganger er det smart å være kjerringa mot strømmen, bokstavelig talt. Men det virkelig gøyale er at det er så store endringer i bilbransjen. Noen merker er på vei ut, andre på vei inn. Jeg tror kanskje det aldri har vært så store endringer som vi ser akkurat nå, sier Dunvold.

Powered by Labrador CMS