BARE LITT DYRERE: ... men ë-C4 X har betydelig større bagasjeplass.

Ny elektrisk Citroën:

Har fått et realt spark i baken

De tre fremste meterne av den nye elektriske Citroën-modellen er identisk med den forrige. Den siste halvannen får franskmennene til å snakke om noe «helt unikt».

Publisert Sist oppdatert

KØBENHAVN (Motor): ë-C4 X er merkets andre helelektriske modell, og den lanseres 18 måneder etter debutanten ë-C4 – med håp om levering rundt nyttår.

Den har store likhetstrekk med forgjengeren; bygd på samme plattform, med samme batteripakke, med samme rekkevidde, med samme ladeegenskaper, og høyst sannsynlig med ganske identiske utstyrspakker (ë-C4 har «Feel» og «Shine»).

Citroën ë-C4 X

  • Pris: Fra kr. 305.000 (ikke bekreftet).
  • Utstyrsklasser: Feel og Shine.
  • Rekkevidde (WLTP): 360 km.
  • Drivlinje: 50 kWt batterielektrisk, 136 hk (260 Nm).
  • Toppfart: 150 km/t. Forhjulsdrift, trinnløs automat.
  • Luftmotstandskoeffisient: 0,29.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 460/180/153/15,6 cm.
  • Bagasjerom/hengervekt: 510 liter/ikke henger.
  • Forbruk (kWt/100 km.): 14,3 (fabrikktall).
  • Lading: Maks 100 kW/10–80 prosent på 30 min. (DC), 7,4 kW/7,5 timer (AC).
  • 0–100 km/t: 9,5 sek (fabrikktall).
  • Dekkdimensjon: 195/60 R18.

Forskjellen ligger i bilens fallende bakparti, en linje som klassifiserer bilen som en slags kombikupé.

Den er 16 cm lengre enn ë-C4 (med 460 cm er den for eksempel 9 cm kortere enn Tesla Model 3) og har imponerende 30 prosent større bagasjerom (opp fra 380 til 510 liter).

X vil bli priset 10–15.000 kroner over ë-C4, ifølge importøren Bertel O. Steen, og slik følger den opp på ett av de to punktene som ga toppscore i vår test av ë-C4 – en fordelaktig pris.

Det andre punktet, komforten, kan vil bare gjette om, ettersom bilen ikke kan prøvekjøres før høstmørket senker seg. Men det er ingen grunn til å tro at den gjør skam på merket i nettopp den disiplinen.

Noe «helt unikt»? Tja, det er å dra strikken langt, men dette er jo en bransje hvor slike fyndord sitter løst.

Og Citroën skal ha for sitt bidrag til å utvide utvalget av elektriske biler, der produsentene hittil har prioritert å lage små og store SUV-er. De nærmeste årene blir utvalget rikere, og det er litt åpent hvor det utvides først og mest. Denne modellen er uansett en god påminnelse om at det kan være vel anvendt tid å fundere grundig på hva slags elbil-kvalitet du egentlig trenger:

  • Rekkevidde for hyppig langkjøring?

  • Eller hverdagsbil til lavere pris?

For å gjøre funderingene lettere:

– Dette er ikke en bil for å pendle opp og ned mellom Oslo og Hemsedal hver helg vinteren gjennom, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Men for kortere hverdagskjøring – med klasseledende bagasjeplass og en innstegspris rett over 300.000 – har den ikke mange reelle konkurrenter på det norske markedet.

Skillet mellom de to utstyrspakkene vil trolig handle om det samme som på ë-C4: skinnseter, adaptiv fartsholder, skiluke i baksetet og oppvarmet frontrute.

Citroën hadde drøyt 1850 nyregistreringer av ë-C4 fra januar 2021 til utgangen av mai 2022. Salgsforventningene for ë-C4 X ligger på rundt 500 eksemplarer på årsbasis.

TROR PÅ 500: Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Citroën i Bertel O. Steen.
TRE SKJERMER: Sjåføren finner nøkkelinformasjon i displayet bak rattet og head-up-displayet, mens infotainment styres via 10-tommers-skjermen.
FORSKJELLEN: Citroën har lagt inn noen ekstra skumputer i setene, og supplert med trekk i alcantara (som likner semsket skinn).
PLASS TIL ALLE: 510 liter bagasjerom, samt nedfellbar annen rad, er klasseledende. Under bagasjeromgulvet er plass til ladeledninger.

Cactus stakk ut kursen

Citroën definerer ë-C4 X som en fire-dørs coupé, som et «alternativ til en tradisjonell kombi og de mellomstore SUV-ene». Kjært barn har mange navn; baksetene kan i hvert fall felles ned (60/40).

Både i design og teknologi bygger bilen videre på den kursen Citroën har staket ut med C5 X og ë-C4: Umiskjennelig Citroën i fronten, men sett fra siden får bilen en helt ny karakter med et langstrukket bakparti. Akselavstanden er den samme som på ë-C4, men det bakre overhenget er lengre – og nærmere i C5 X i uttrykket, uten spoileren, men med samme lyktedesign.

DEN STØRSTE: Citroën C5 X.
DEN e-FØRSTE: Citroën ë-C4.
DEN NESTE: Citroën ë-C4 X.

Det har først og fremst gitt plass for folk og fe og bagger og plastposer, eller hva man nå måtte fylle bilen med bak første seterad.

Marc Pinson, som har hatt designansvaret for denne modellen, peker tilbake til Cactus-bilene som definerende for den retningen Citroën har fulgt med sine nyeste biler. Og det ligger føringer for designutviklingen i skiftet som nå foregår til elektriske biler:

– Når motoren og andre plasskrevende deler plutselig blir borte, blir det selvfølgelig mer rom. Vi kommer til å se stadig flere biler med lengre akselavstand og romslige kupéer. Samtidig er jo batteridrevne biler slik at roligere kjøring gir lengre rekkevidde. Det igjen vil påvirke designet, det blir mindre aggressivt og ikke så maskulint, mener Pinson.

Del av noe stort

Som de andre Citroën-sjefene er han smålåten og lite konkret om merkets kommende modeller.

– Dette skiftet til elektriske biler skjer mye raskere enn vi trodde for bare fire år siden, sier Arnaud Ribault, salgsdirektør for Citroën i Europa.

Han trekker frem tre hovedforklaringer på tempoet i det skiftet man nå ser i det europeiske bilmarkedet:

  • Kjøperne liker bilenes kvaliteter.

  • Bensin og diesel blir stadig dyrere.

  • EUs beslutning om stans for nye biler med forbrenningsmotor fra 2035.

OPTIMIST: Arnaud Ribault, salgsdirektør for Citroën i Europa.

Men om ikke Citroën-ledelsen snakker høyt om fremtiden, vet vi at Stellantis-konsernet de er del av forbereder et massivt taktskifte for alle deres 14 merker. Tre nye plattformer (STLA 1, 2 og 3) skal utvikles for bruk på tvers av merkene, det blir fellesløsninger for teknologi og selvkjøring, for konnektivitet og innholdstjenester.

– Det er ingen tvil om at ressurser til forskning og utvikling er det som vi først og fremst har nytte av som del av et storkonsern som Stellantis, sier Ribault.

FREMTIDEN: Citroën har ikke flagget stort om de kommende modellene, men som del av Stellantis-konsernet høster de stordriftsfordeler på forskning og utvikling.