TOM: Etter drøye 30 mil var det helt slutt for Toyota bZ4X.

Rekkeviddetesten 2024:

Vi skjønner godt hvorfor Toyota ikke vil være med

Når Toyota sier nei til rekkeviddetesten, ekskluderer de også folk flest. Det kler ikke verdens kanskje mest jordnære bilprodusent.

Publisert Sist oppdatert

Kort bakgrunn: Toyota ønsket altså ikke å låne ut en bZ4X med firehjulsdrift til testen vi utfører i disse dager. Toyotas begrunnelse kan du lese mer om her.

Det er imidlertid Motor og NAF som bestemmer hvilke biler forbrukerne skal få mer kunnskap om gjennom disse testene – ikke bilimportører eller produsenter. 

Med unntak av Toyota har alle stilt opp med ønskede modeller, selv om det er ulike oppfatninger om både resultater og ruter. Både NAF og Motor ønsker disse meningsutvekslingene velkommen. Det har vi inntrykk av at bilbransjen også gjør. 

Og til syvende og sist er det én gruppe som nyter godt av alt sammen: forbrukerne. Altså den viktigste gruppen av alle.

Prøving og feiling

Fortsatt er Norge et utstillingsvindu for verdens elbilprodusenter. Men vel så mye et forskningslaboratorium. Vi er et bitte lite land med en svært høy elbilandel. Perfekt for prøving og feiling, uten de helt store konsekvensene.

Under årets vintertest var det en hale av biler med internasjonale representanter fra BMW, Lotus og BYD som fulgte med i detalj. I andre følgebiler satt blant andre Sigrid de Vries, Generalsekretær i ACEA, interesseorganisasjonen til de europeiske bilprodusentene, samt representanter for FIA (det internasjonale bilsportforbundet, som blant annet NAF er medlem av).

Det forundrer oss at Toyota i Norge ikke ønsker å være med på dette. Det forundrer oss mer at den kanskje mest folkelige og fornuftsbaserte bilprodusenten i verden mener at en rekkeviddetest har utspilt sin rolle. 

Vi våger påstå at 10 av 10 potensielle bZ4X-kunder har REKKEVIDDE øverst på listen av saker de skal prate med Toyota-forhandleren om. 

Rekkevidden halvert

I kuldeperioden i store deler av landet for noen uker siden opplevde elbilbrukerne at rekkevidden ble halvert, og vel så det. Elbilnasjonen Norge er ikke mer moden enn at sånne dager gir selv rutinerte elbilbrukere nye perspektiver. Det merket vi på henvendelsene til Motor.

Rekkevidde er  viktig. Og den eneste grunnen til at Toyota ikke er med, er at de har en bil som ikke er konkurransedyktig på dette feltet. Det dokumenteres også i denne vinterens test.

Det har vært vanlig praksis siden elbiltestens start, at alle modeller testes både sommer og vinter. Derfor var det opplagt at bZ4X med firehjulsdrift skulle med også i en vintertest.

Leiebil

Vår testbil er leiet på ordinært vis gjennom Hertz sitt kontor på Oslo Lufthavn. Dette er en bil som har gått drøye 33.000 kilometer. Ikke splitter ny, altså. Men finner du samme bil i en brukbilforretning, vil du trolig få høre at den er «som ny».

Som leiebil har den naturligvis fått grundig oppfølging. Og det er uansett ingen grunn til å tro at en bil som har gått 33.000 kilometer skal prestere annerledes enn en nyere bil. Det vil i så fall være merkelig.

Alt tilsier også at modellen har den hittil nyeste programvaren, med blant annet prosentvisning av batterikapasitet i displayet. Den har naturligvis ikke oppgraderingene rundt blant annet lading vinterstid, som man får på bilene som kan bestilles nå.

FINT DRIV: På norske vinterveier er bZ4X en god bil, men den burde gått mye lenger. Her er det ikke så lenge før den passeres av Lotus Eletre.

Hvordan gikk det? Ganske dårlig. Vi endte på 313,5 km. Det offisielle rekkeviddetallet (WLTP) er 460 km. Det gir et prosentvis rekkeviddetap på 31,8 – som er høyest, altså svakest – av alle i testen. 

Resterende antall kilometer (gjettometeret) ble nullet ut ved én prosent gjenstående batterikapasitet. Da hadde vi kjørt 281,3 km. To mil tidligere, med 12 prosent batteri og 29 km rekkevidde, fikk vi melding i displayet: Output power reduced. Altså redusert effekt i motoren.

Det merket vi. Kraftoverskuddet i 80 km/t ble kraftig redusert. Såpass at vi måtte ta av fra E6 ved Kvam og kjøre gamleveien mot Otta for ikke å hindre trafikken.

Buffer på tre mil

Vi kan faststlå at bZ4X med to personer ikke klarte å følge vanlig trafikk etter passerte 260 km. De siste drøye fem milene ble altså kjørt med gradvis redusert effekt både i motor og klimaanlegg, og med en buffer på ganske nøyaktig tre mil etter at både gjettometeret og prosentallet viste null. 

Hadde vi kjørt videre på E6 i et forsøk på holde fartsgrensen, ville naturligvis bufferen blitt mye mindre og den totale rekkevidden lavere. 

bZ4X har nå gjort sitt i NAF og Motors rekkeviddetest – både med forhjulstrekk og firehjulsdrift, sommer og vinter. Vi ønsker den naturligvis velkommen tilbake i en forbedret versjon. Det tar vi alltid høyde for. Derfor er blant annet Polestar 2 og Volvo C40 med i årets test.

Men konklusjonen så langt er at Toyotas første seriøse elbilsatsing ikke klarer mer enn drøye 20 mil i mildt vintervær og med beskjeden last – uten at turen til nærmeste ladestasjon blir stressfylt.

Det er for dårlig. Og det vet Toyota.