SANS FOR KABRIOLET: Broom-redaktør Knut Skogstad er svak for engelske biler – og kabriolet. Dermed var ikke valget av Mini Cooper vanskelig. Dette er ellers hans tredje kabriolet. De to første var Saab 900 Turbo og Mercedes SL.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Knut Skogstad:
«Bilen varer så lenge man vil den skal vare»
Broom-redaktør Knut Skogstad har testkjørt rundt 800 biler som «yrkessjåfør». Privat har han imidlertid alltid kjøpt bruktbil, med spesiell forkjærlighet for kabriolet – og en 14 år gammel Mini Cooper som siste tilskudd.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Broom-redaktør Knut Skogstad.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Oi sann. Det har jeg faktisk aldri regnet ut. Men jeg har heller aldri regnet på hvor mye ekteskapet koster meg i måneden, eller hva det koster å ha to tenåringsbarn. Vi har en Mini Cooper kabriolet og en Ford Mustang Mach-E. Ja, i den rekkefølgen. Mini-en er fra 2011. Mach-E – jeg får meg ikke helt til å kalle den Mustangen – er en 2021-modell. Begge kjøpt brukt.
Knut Skogstad (57)
Redaktør og daglig leder i Broom.no AS. Har siden 2008 jobbet for Broom, en nettside om bil – forbrukerstoff, underholdning, nyheter og video.
Skrev som 18-åring sin første biltest for Steinkjer-Avisa. Fikk drømmen om å ha dette som yrke oppfylt da han i 2002 ble første redaktør for magasinet Autofil.
Gift tobarnsfar som elsker biler – og å skrive om dem.
Jeg tipper jeg kjører rundt 30.000 kilometer i løpet av året. Mye er jobb og testkjøring, dessuten til og fra hytta på Venabygdsfjellet. Det blir ikke så mye småkjøring. Mach-E ble i hovedsak valgt, fordi den har stort batteri. Vi kommer oss helt til hytta uten å måtte lade, selv på vinteren.
For meg er bil en kombinasjon av glede, frihet og nødvendighet. Det koster det det koster. Men jeg forsøker å fylle bensin når det er relativt rimelig og å lade Mach-E når strømprisen er «lav».
PÅ TUR: Her er Minien fotografert i svenske Trollhättan, ute på helgetur med familien.Foto: PRIVAT
Aldri usett, unntatt…
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Jeg har testet biler i snart 25 år, ofte i snitt en bil per uke. Med fratrekk for ferier og litt til, la oss si rundt 800 testbiler totalt. Jeg har imidlertid aldri kjøpt helt ny bil (privat), heller gått for biler som har vært to–tre år gamle. Da er mye av det verste verditapet tatt. I forkant av bilkjøp bruker jeg ganske mye tid på å sette meg inn i prisbildet. Lagrer annonser, ser hvor lang tid det tar før bilene blir solgt, og så videre. Jeg følger opp servicer, det er en rimelig forsikring mot større problemer. Anbefaler alltid NAF-test hvis man kjøper bil fra privatperson. Jeg har sikkert laget 20 artikler med budskapet at man aldri skal kjøpe bil usett. Men det gjorde jeg selv, da jeg kjøpte Minien. Til mitt forsvar får jeg si at jeg sjekket den så grundig som overhodet mulig først. Og det gikk bra! Fløy til Bergen og kjørte den hjem, med snø over fjellet. En magisk tur, da kjente jeg virkelig på gleden over å kjøre bil.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Jeg vasker bilene ganske ofte, alltid hjemme på gårdsplassen. Polerer to ganger i året, vår og høst. Dette er kosejobb for meg, super avkobling. På denne måten holder jeg også øye med eventuelle småskader og riper. Også viktig å holde det rent og ryddig på innsiden. Der er jeg nok litt petimeter. Jeg skjønner meg ikke på folk som har det skittent og rotete i bilen.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Inntil ganske nylig har jeg alltid skiftet dekk selv. Men så kjøpte jeg en bil som gjorde det kronglete å plassere jekken. Da fant jeg en veldig hyggelig lokal dekk-mann som gjør jobben. Dekkene oppbevarer jeg hjemme i garasjen. Ligger unna billigdekk, gode dekk er viktig. Der skal man ikke spare penger. Her på Østlandsområdet er piggfrie dekk nesten uten unntak best, så jeg velger det.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper/har kjøpt bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Jeg bruker vegvesen.no. Det er en super tjeneste. Det er også viktig å sjekke og «grave» godt med selger. Det gjør jeg alltid skriftlig, i tilfelle det skulle bli noe tull i etterkant. Min tidligere kollega Benny (Christensen, som nå jobber for NAF) lærte meg at hva slags eiere bilen tidligere har hatt, kan være avgjørende viktig. Mange eiere kan ofte være et dårlig tegn. Det beste er å kjøpe fra ryddige folk. Et lite kvalitetstegn: De som tar vare på alle kvitteringer fra verksteder, og så videre. Biler varer vel strengt tatt så lenge man vil de skal vare. God oppfølging er avgjørende viktig her.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Minien står i garasjen, Forden står ute på gårdsplassen. Uten trekk. Selv om den kommer fra Mexico, tåler den fint norsk klima.
17. MAI: Hyggelig utsikt fra hjemmekontorvinduet på nasjonaldagen. Mini-en er naturligvis pyntet for anledningen.Foto: KNUT SKOGSTAD
Annenhver sang
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til mens du kjører?
– Adaptiv cruisekontroll er et must. Det er også varme i rattet. Jeg er avhengig av NRK Alltid Nyheter i bilen, og hører også podkast på lengre turer. Når jeg har med den svært musikkinteresserte datteren min på 14, hører vi på Spotify. Vi velger annenhver sang. Slik har hun blitt introdusert for britisk kvalitetsmusikk som China Crisis, Prefab Sprout og Deacon Blue – mens jeg får høre ting jeg aldri ville oppdaget selv. Godfølelsen du får når du kjører bil og hører på musikk, den er unik. Det gleder pappahjertet mitt å videreføre den.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Mustang Mach-E er sort. Fargen ble valgt av kone og datter. De mener den ser mest ut som en sportsbil i den fargen. Jeg ser poenget, selv om hver minste steinsprut og ripe vises godt. Minien er rød med hvite striper. Det var enten det eller «British Racing Green» da jeg var på Mini-jakt. En Mini skal ha farge! Generelt er det altfor mange hvite, grå og sorte biler på norske veier, jeg skulle ønske flere tok sjansen på å dra på litt der.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Det må ha vært på 1990-tallet, da jeg hadde en Ford Scorpio. Stor og komfortabel, men en temmelig dårlig bil. Det lokale Ford-verkstedet hadde den gang en prøveordning med «personlig» mekaniker. Han ble jeg ganske godt kjent med. Trivelig kar fra Trøndelag. Jeg bidro med en altfor stor del av lønna hans!
Annonse
Rule Britannia
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg er så heldig å få kjøre veldig mye forskjellig gjennom jobben. Ulempen ved dette er at det kan bli litt nedtur å kjøre sin egen bil. Derfor velger jeg også litt annerledes, som Minien. Jeg er veldig glad i kabriolet. Tidligere har jeg hatt en gammel Mercedes og første generasjon Saab 900 cab i garasjen. Minien er kabriolet nummer tre, etter en ganske lang pause med to sjusetere på rad. Vi fikk unger med kort mellomrom, det medførte et ekstremt plassbehov i noen år. Da måtte morofaktoren vike. Nå håper jeg på flere helgeturer med taket nede. Den svenske vestkysten er for eksempel perfekt til det.
– I drømmegarasjen min står det en SUV, en kabriolet og en klassisk veteranbil. Jeg er ikke så glad i prangende biler, superbiler er heller ikke noe for meg. Jeg er svak for engelske biler, det har nok mest av alt å gjøre med at jeg er sterkt anglofil. Det er ikke så mye som slår det å kjøre bil på den engelske landsbygda, overnatte i små landsbyer, gjerne på et lite pubhotell. Og om mulig også få med seg en fotballkamp litt nede i divisjonene.