LEVERES I 2023: iX1 blir BMWs nye elektriske innstegsmodell.

Klar for Norges tøffeste bilkonkurranse:

BMW solgte 600 eks av ny elbil på første salgsdag

X1 har vært BMWs bestselgende ikke-elektriske modell de siste to årene. Sist uke åpnet bestillingen for helelektriske iX1. Og første dag solgte BMW over 600 av dem.

Publisert Sist oppdatert

Det vrimler av modeller å velge mellom i klassen med kompakte, elektriske SUVer. Dette er modell-klassen hvor produsentene mener man finner raskeste vei til sorte tall i regnskapet, og i det ferske elbil-segmentet ryr det på med mellomstore SUV-er.

Konkurransen spisser seg ytterligere til når Nissan Ariya og den litt større Toyota bZ4X blir klare i løpet av sommeren.

BMW iX1 xDrive30

  • Pris: Fra 479.000 kroner.
  • Motoreffekt: 230 kW/313 hk. 0-100 km/t på 5,7 sek. Toppfart 180 km/t. 4WD.
  • Batteri: 64,7 kWt netto.
  • Rekkevidde: 413--438 km.
  • Lading: DC maks 130 kWt, 10-80 prosent på 29 minutter.
  • Lengde/bredde/høyde (mm): 4500/1845/1642. Akselavstand 2692 mm.

Samtidig melder også BMW seg på.

Etter en positiv mottakelse for i4 og iX suppleres modellutvalget med en SUV så liten som BMW bare klarer å lage den:

Tredje generasjon X1 kommer helelektrisk som iX1 xDrive30, med produksjonsstart til høsten. BMW Norge venter at de første bilene leveres til kunder tidlig i 2023.

Og kunder er det altså mange av.

Da BMW åpnet for bestilling gikk det unna 600 biler på én dag. Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge vil ikke gi for mange detaljer om ordrereservene, men det vil være en gedigen overraskelse om ikke dette er BMWs storselger i 2023.

Mindre enn Q4

X1 produseres eksteriørmessig identisk for alle slags energikilder, i klassisk BMW-stil: to bensinbiler, to dieselmodeller, to ladehybrider og altså én helelektrisk utgave. Sistnevnte blir for alle praktiske formål bilen med et salgsvolum å snakke om i Norge.

HAR VOKST: Tredje generasjon av X1 er større enn de foregående.

Første X1 kom i 2009, andre generasjon i 2015, og nå er den tredje utgaven straks klar – 53 mm lengre enn den forrige (4500 mm nå), 24 mm bredere (1845 mm nå) og 44 mm høyere (1642 mm nå). Samtidig er både akselavstand og sporvidde justert ørlite opp, henholdsvis 22 og 31 mm, til 2692 mm og 1592/1593 mm.

For å ta to helt tilfeldige sammenligninger: Audi Q4 e-tron er 8 cm lengre, ellers i omtrent samme format, mens Mercedes-Benz EQA er et lite knepp mindre.

iX1 har 490 liters bagasjerom (30 liter mindre enn Q4), som økes til 1600 liter med nedfelte bakseter (disse kan felles ned i 40-20-40-format). Hengervekt med kapasitet til 1200 kg er tilvalg.

KJENTE FORMER: iX1 kommer med Curved Display i samme form som i i4 og iX (men noe mindre) – med et forent display som strekker seg over midtkonsollen.
HVOR ER TELEFONEN? Ladeplate og klemme gjør at telefonen er trygt forvart under kjøring.
IKKE MAGNUM: Benplassen bak er brukbar, men ikke mer. iX1 er langt mindre romslig enn for eksempel Tesla Model Y.

Blir BMWs minste

iX1 er femte bil i BMWs elbilportefølje, men i sommer avslutter BMW produksjonen av i3 – og iX1 blir dermed innstegsmodellen for den som vil ha elektrisk BMW.

Det betyr at tiden det var mulig å fundere på en ny elektrisk BMW til rundt 300.000 altså snart er forbi. iX1 starter på 479.000 kroner, med en Charged-pakke til 519.900 (bl.a. hengerfeste og adaptive LED-lykter), Charged Plus til 546.900 (bl.a. sete-minne og massasje, head-up-display og metallic) og Fully Charged til 584.900 kroner (bl.a. M Sport eksteriør/interiør).

Bilen har samme «Curved Display» som de andre nye elbil-modellene fra BMW. De to skjermene for førerinformasjon og infotainment løper sammen i én, buet enhet. iX1 låner en elegant løsning for mobil-holder og lading fra 2-serie Coupé, og den har en plasseffektiv og smart midtkonsoll.

Som på stadig flere nye BMWer er tilvalgsmulighetene mange – og tilgjengelig for både kortere eller lengre perioder. Bilen har trådløs programvareoppdatering (OTA) og mulighet for å kjøpe funksjoner etter hvert. Adaptiv fartsholder og rattvarme er to eksempler på funksjonalitet som kan kjøpes og legges til, for en måned, for et år eller for alltid.

Det meste nytt

iX1 har et høyspentbatteri på 64,7 kWt netto, kommer med et oppgitt forbruk mellom 17,3 og 18,3 kWt, og vil ha en rekkevidde på mellom 413 og 438 km – avhengig av utstyr.

AC-ladingen skjer med en effekt på 11 kW som standard (kan oppgraderes til 22 kW), som betyr fullading på rundt 6,5 timer. Den vil hurtiglade med maks-effekt på 130 kWt, men BMW lover en jevnere ladekurve med mindre bratte fall enn tidligere. DC-lading fra 10-80 prosent skal ta 29 minutter, hvilket betyr at 10 minutter optimalt timet hurtiglading skal gi 120 km.

Motoreffekten er på 230 kW/313 hester. Bilen gjør 0-100 på 5,7 sekunder og har toppfart på 180 km/t.

Hva er så ellers nytt med denne generasjonen?

Det korteste svaret er «det meste», skjønt den har klare likhetstrekk med forgjengerne. Bilen kommer på en ny plattform, og den helelektriske utgaven har batteripakken liggende flatt under kupéen.

Designet skjerper inntrykket av at denne modellen er større enn de tidligere, med skarpere linjer og et mer kraftfullt eksteriør. Førproduksjonsmodellen vi fikk se under et arrangement på Gotland sist uke var hvit med enkelte blå elementer, men fargevalgene er mange – selv om BMW ikke har vist frem hele paletten ennå.

iX1 kommer med 17-toms dekk som standard, med mulighet for både 18-, 19- og sågar 20-tommers dekk (på M Sport] – for første gang på denne BMW-modellen.