TÅLER EN STØYT: Noen sleggeslag på rutene har gjort utsikten dårlig, men inne ombord i BMW i7 Protection er forholdene upåklagelige.

Lanseres i september:

Denne luksusbilen skal tåle kuler og krutt

Målgruppa er kanskje ikke den største, men betalingsevnen er desto større. Nå lanserer BMW første versjon av en pansret elektrisk sedan: i7 Protection.

Publisert

BMWs 7-serie og S-klasse fra Mercedes-Benz er prestisjemodeller som krever fet lommebok eller at andre betaler for bilen du peker på. Og for mange i den siste kategorien kommer nå en bil for undergruppen med «særskilte sikkerhetsmessige behov», som det heter i en pressemelding fra BMW.

Nyeste 7-serie kom i 2022, med forbrenningsmotor eller i batterielektrisk utgave, og nå er de begge klare i pansret versjon. Den elektriske er laget spesielt for det europeiske markedet.

Bilene er bygget rundt en selvbærende beskyttelsescelle, som deretter kombineres med særskilt pansrede dører, ekstra armering for understell og tak, samt sikkerhetsglass, heter det fra BMW.

SJEKK CALLINGEN: Passasjerene i i7 Protection kan kommunisere med personer på utsiden uten å måtte åpne dører eller vinduer via innebygd intercom.

Maks pansret

Bilene er i sin helhet sertifisert for klasse VR9, basert på internasjonale anerkjente og offisielle testkriterier for beskyttelse mot angrep med skytevåpen og eksplosiver. For ytterligere beskyttelse brukes sikkerhetsglass som er sertifisert for såkalt VPAM 10, den høyeste formen for sivil pansring av kjøretøy.

i7 Protection har en el-motor på hver aksling, som toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, hvor de to motorene skaper et elektrisk firehjulsdriftssystem med en kombinert effekt på opptil 400 kW/544 hk med maksimalt dreiemoment på 745 Nm.

Den bensindrevne versjonen, BMW 7-serie Protection, har siste generasjons V8-motor under panseret. Den 4,4-liters store motoren har maksimal ytelse på 530 hk med maksimalt dreiemoment på 750 Nm.

Full fart på felgen

Bilene er tunge og derfor utstyrt med spesialdekk fra Michelin, med en runflat-ring montert på felgen som gjør at bilen kan kjøre i 80 km/t med flatt dekk.

Forøvrig har bilene et intercom-system som gjør at bilens passasjerer kan kommunisere med personer på utsiden uten å måtte åpne dører eller vinduer, de har eget tilførselssystem av frisk luft, et særskilt brannslukningssystem, blinkende lys, radiosendere og små flaggstenger på forskjermene for bruk når bilen er i offisiell tjeneste.

Protection-modellene vises på IAA-utstillingen i München i starten av september, og hvis du skynder deg å bestille kan du kanskje få den levert til jul.

BMW har ikke opplyst noe om prisen på bilen, men du kan være helt sikker på at den er høy.