SPENNER BUEN: Nye DS 7 E-Tense kommer til Norge mot slutten av året.

Ansiktsløftet DS 7 E-Tense:

Så sportslig at den ikke trenger hengerfeste?

Ladehybriden DS 7 kommer med flere, fine oppdateringer, deriblant en Performance-versjon med 360 hestekrefter. At den samme modellen er avskåret fra å ha kule bak, henger kanskje ikke på greip for alle.

Publisert Sist oppdatert

NICE (Motor): DS-tanken er at du skal velge Performance-hestekreftene hvis du vil ha den råeste varianten – og likevel frakter ved og avfall bak et annet kjøretøy, i den grad du gjør det i det hele tatt.

Som produktsjef Joachim Valstad sier:

– På DS 7 Performance 360 er det sportslige i fokus, så fabrikken har ikke sett behovet for et hengerfeste som kan trekke tyngre hengere, men nøyer seg med hengervekt på 70 kg for å få med sykkel eller liknende.

DS 7 E-Tense 300 og 360

  • Pris: 586.000–686.000 kroner
  • Motor/drivlinje: 1,6 liters firesylindret bensinmotor på 200 hk, elmotor foran på 110 hk, bak på 112 hk, systemeffekt 300 eller 360 hk
  • Oppgitt elektrisk rekkevidde: 63 (300), 57 (360). 14,2 kWt batteri. 7,4 kW ombordlader, ladetid ca. 2 timer
  • Fart: 0–100 5,9 s. (300), 5,6 s. (360) – toppfart 235 km/t for begge
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 459 / 191 / 164 (300) og 162 (360)
  • Bagasjevolum: 555 liter (1752 med baksetet lagt ned)
  • Tilhengervekt: 1200 kg (300), 70 kg (360)

To friske modeller

Og nei, vi skal ikke dvele lenge ved denne særegenheten. Den andre 7-eren på det norske markedet kan nemlig trekke 1200 kilo og ligger neimen ikke langt bak i ytelse, med sine 300 hestekrefter.

Det eventuelle tankekorset er at det er mulig å finne elbiler med omtrent samme utstyrsnivå, hengervekt og pris – men mer fraspark enn begge varianter.

Det vi derimot skal dvele ved, er endringene som ifølge DS-direktør Béatrice Foucher markerer og feirer modellens midtlivsperiode.

Rigget for fart

Begge bilene er utstyrt med bensinmotor på 200 hk, pluss 110 el-hestekrefter foran og 112 bak, selv om det altså hentes ut forskjellig systemeffekt – 300 og 360 hestekrefter.

I tråd med sitt mer sportslige tilsnitt har sistnevnte versjon, DS 7 E-Tense 360, fått større sporvidde og 21-tommersfelger, i tillegg til at den er senket 15 millimeter. Alt dette er den alene om i katalogen, som for kunder utenfor Norge også inkluderer forhjulstrekk-varianten E-Tense 225.

Vi har bare hatt anledning til å sammenlikne 225 og 360, og her var forskjellen tydelig, særlig på svingete veier i en viss fart.

Fjæringskamera

Komfort er og blir et nøkkelord, både for DS generelt og DS 7 spesielt. Da den første ladehybridversjonen ble testet av Motor i 2020, viste karakterkortet 10/10 på dette punktet. «Setter standarden», var konklusjonen.

I årets modeller heves standarden enda et hakk gjennom nyvinningen DS active scan suspension – et kamera som registrerer ujevnheter 5–25 meter foran bilen og tilpasser fjæringen deretter, individuelt for hvert hjul.

Funksjonen er å finne på begge modellene, under kjøremodus «Comfort». Her sammenliknet vi ikke nok til å få forskjellene helt inn i ryggmargen og ut i fingerspissene, men jo – vi mener bestemt at ferden fremsto som enda litt mykere med funksjonen påskrudd.

STØDIG STANDARDVALG: Denne dype blåfargen, blue sapphire, falt i Motors smak – og er inkludert i prisen. Andre farger koster 7500–8900 kroner.

Infrarødt og langstrakt

Området foran bilen er viet oppmerksomhet gjennom ytterligere to endringer: DS night vision er et infrarødt kamera som skal oppdage myke trafikanter og dyr på opp til 100 meters avstand, med påfølgende varsling.

I tillegg lanserer DS med stor selvsikkerhet DS pixel LED vison 3.0, en rekke forbedringer av frontlysene, nå blant annet med opp til 380 meters rekkevidde. Her får vi bare ta DS' ord for denne visstnok betydelige oppgraderingen, vi hadde ingen mulighet til å sjekke dette i flott dagslys.

Nye lys og mer sikkerhet

Lysenes utseende, derimot, både foran og bak, er en sentral del av ansiktsløftningen.

Se forskjellene her:

DA: Merk særlig den loddrette lysstripen under hovedlyset.
NÅ: Større grill, smalere lys og et nedoverpekende «slør».
DA: «CROSSBACK» over logoen, en betegnelse som nå er fjernet.
NÅ: «DS AUTOMOBILES» over logoen og et generelt litt spissere utseende.

Inne i bilen er det også sikkerhetsrelaterte endringer å finne. En infotainmentskjerm som i utgangspunktet er lik å se til, kan nå konfigureres.

Ergo kan de viktigste funksjonene legges der du vil ha dem, og unødvendig fomling unngås.

Skulle fomling likevel forekomme, kan man risikere å få en korreks fra bilen – siden ett av to koordinerte kameraer følger med på deg, mens et annet sammenholder med bilens omgivelser og bevegelser.

VELKJENT: Noe endret funksjonalitet, særlig hva skjermen angår, men ellers temmelig likt DS 7s tidligere inkarnasjoner.

Rekkevidde

Med nytt batteri har også rekkevidden økt: DS E-Tense 300 skal klare 63 kilometer med ren, elektrisk drift – mot 58 i forrige versjon. E-Tense 360 havner på 57 kilometer.

Først i 2024 kommer DS' bebudede oppskalering av det heleelektriske utvalget.

I mellomtiden må produsenten, som flere andre, bite negler i påvente av en eventuell avgiftsøkning – som naturligvis vil ha noe å si for bunnlinja i Norge.

– Nok insentiver

– En økning i avgift vil ha en negativ påvirkning på salget, men vi anser det som unødvendig med ytterligere avgift på disse bilene nå. Det er nok insentiver til å holde det grønne skiftet i gang, sier Stian Gihle, PR- og informasjonsansvarlig for DS og flere Stellantis-merker, til Motor.

– Føler dere dere litt akterutseilt i Norge, med tanke på elektrifisering?

– DS har en fantastisk lekker og luksuriøs modellrekke, men i det norske markedet hadde det vært godt med en helelektrisk SUV, medgir Gihle, som understreker at Stellantis likevel er helt à jour med hensyn til elektrifiseringsplanene generelt – der større markeder enn det norske står sentralt.

Her er Motors test av DS 7 fra 2020: