
Holder fast på 2025-målet:
Venstre advarer mot å fjerne elbil-fordeler
Venstre advarer mot å fjerne fordelene for elbilene og mener dette vil være å gamble med målet om at det bare skal selges biler uten utslipp i 2025.
Denne uken ble det kjent at nær 20 prosent av den norske bilparken er ladbare, og at tallet ser ut til å øke måned for måned. Men tall Teknisk Ukeblad (TU) hentet inn i mars, viser at det er et stort skille mellom noen få kommuner med kraftig vekst i elbilandelen, og resten av landet.
I 139 av 356 kommuner i fjor var elbilandelen tilnærmet den samme som tidligere, det vil si innenfor en vekst eller nedgang på 1 prosentpoeng.
– Byområdene har tatt elbilbølgen, ikke distriktene. Regioner og distrikt som ikke har tatt del i elbil-løftet, trenger at fordelene beholdes lengst mulig. Alt annet vil være å gamble med målet om bare nullutslippsbiler i 2025, sier Venstres Ola Elvestuen til NTB.
Les flere elbil-nyheter:
-
Lanserer luksus-SUV i oktober:
Med denne skal Polestar utfordre tidenes testvinner
-
Samarbeider med Toyota:
Hydrogen-SUV fra BMW i masseproduksjon i 2025
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Maxus eT90:
Dette blir den første el-pickupen i Europa
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
-
En av tre kjører mindre:
Høye drivstoffpriser forsterker elbil-forskjeller
Merker knapt økningen
Ved nyttår var det 67 kommuner hvor elbilbestanden lå under 2 prosent, ifølge tallene TU hentet inn.
– I halve landet merkes knapt økningen i elbilandelen. Å stramme inn på elbilfordelene er en oppskrift på å hindre folks muligheter til å ta del i det grønne skiftet på veien, sier Elvestuen.
Han viser til SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet, som alle vil innføre merverdiavgift på elbiler med et fradrag på 600.000 kroner.
– Enhver endring i elbilfordelene vil gjøre det vanskeligere å nå målet om utelukkende salg av nullutslippsbiler i 2025, sier Elvestuen.
Forsvarer skattleggingen
– Dette handler om hvor lenge staten skal subsidiere store og kostbare elbiler. Det har nå kommet svært mange elbiler i segmentet under 600.000 kroner, sa Svein Roald Hansen, avgiftspolitisk talsperson i Ap, til E24 i mai.
Da sa Ap-politikeren at han ikke var bekymret for at elbil-momsen vil true Norges mål om at alle nye biler som selges skal være utslippsfrie fra 2025.
– Vi må huske på at da elbilfordelene i sin tid ble introdusert, skulle de i utgangspunktet vare til det var 50.000 elbiler solgt. Nå er halvparten av alle solgte biler elbiler, sa Hansen.
(©NTB)
Les flere saker om bilavgifter:
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Har du bestilt dyr elbil?
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Elbilmoms fra 500.000 kr:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Første salgstall i 2022:
Salg av ladehybrider stuper, elbilandel på 88 prosent
-
Avgiftsbyks på store ladehybrider:
Frykter salgsnedgang på inntil 50 prosent
-
Ny forskning fra SSB:
– Samfunnet vil tjene på at ikke alle kjøper elbil
-
Avgiftsdom kommer:
Varsler at bilkjøperne får regningen
-
Økt rekkevidde:
Avgiftsreduksjon ble avgiftshopp for Volvo-nyhet