ULYKKESBILEN: Kollisjonen skjedde på Highway 101 i California 23. mars 2018.

USA:

Tesla inngår forlik i søks­mål etter dødsulykke

Tesla har inngått forlik i et søksmål anlagt av familien til en person som omkom da en selvkjørende Tesla Model X krasjet på en motorvei i California i 2018.

Publisert

Størrelsen på forliket er ikke offentliggjort, og rettssaken, som etter planen skulle begynne tirsdag, blir dermed avlyst.

Familien til Walter Huang anla søksmål for uaktsomhet og uaktsomt dødsfall i 2019 for å holde Tesla ansvarlig for ikke å leve opp til markedsføringen av førerassistanse og sikkerhetsteknologi i bilene.

De hevdet at selvkjøringsteknologien, kjent som autopilot, ble markedsført på en måte som fikk bileiere til å tro at de ikke trengte å være oppmerksomme når de satt bak rattet.

Brukte mobilen

Beviser tyder på at Huang brukte telefonen sin – og ifølge visse rapporter var opptatt med et spill – da han krasjet inn i en betongbarriere på en motorvei i California i mars 2018. Han skal med andre ord ikke hatt hendene på rattet.

Ifølge The Washington Post har Teslas advokater sagt at bilen ikke klarte å følge den utslitte veimerkingen på stedet. 

Bilen skal i stedet ha fulgt en tydeligere linje som ledet mot venstre, inntil den kolliderte med midtrabatten. Farten skal ha vært cirka 114 km/t.

Tesla har gjort det klart at bilens selvkjøring er ment for tydelig oppmerkede veier. National Transportation Safety Board har gjort et poeng av at Tesla ikke har lagt inn dette som en automatisk begrensning. 

Trodde på Tesla

Det blir betegnet som overraskende at saken ender med forlik. Tesla har holdt fast ved sikkerheten til bilene og autopilot-funksjonene, som selskapet har advart om at ikke fritar sjåfører fra å være oppmerksomme. Dette er svært tydelig beskrevet i bilens manualer. 

Tesla vant i denne saken i fjor, og Ed Walters, en jurist som har spesialisert seg på selvkjøring, holdt en knapp på Tesla-seier også i den nå avlyste rettssaken.

Tesla-toppsjef Elon Musk har dessuten slått fast at Tesla aldri vil inngå forlik hvis selskapet vurderer en anklage som urettmessig, selv om alt skulle tyde på at en rettssak vil ende med tap. 

Walters tror derfor forliket er ren PR-strategi.

– De kan vinne i retten, men likevel bli taperen i publikums øyne, sier han til Washington Post.

● Ifølge avisen er Teslas selvkjøring knyttet til mer enn 700 kollisjoner siden 2019, med minst 19 dødsfall. 

Hadde klaget til Tesla

Under kan du se en nyhetssending fra ABC News, laget uken etter at ulykken inntraff. 

Legg særlig merke til tre ting: 

● Bilen skal ifølge Tesla ha advart føreren en rekke ganger i løpet av bilturen. 

● Føreren var klar over at bilen oppførte seg underlig på akkurat dette punktet av veien – han hadde gjort Tesla oppmerksom på feilen 7–10 ganger, men Teslas verksted klarte aldri å gjenskape problemet under testing.

● På ulykkesdagen var en del av midtrabatten borte, på grunn av en tidligere ulykke.