ØKER: Går regjeringens forslag gjennom, blir alle elbiler som koster over, 300.000 dyrere. Volkswagen ID. Buzz vil eksempelvis øke med 50.000 kroner.

Statsbudsjettet 2026

Slik reagerer bilbransjen på budsjettet

Regjeringens forslag om å innføre en momsgrense for nye elbiler på 300.000 fra 1. januar blir tatt imot med frustrasjon av bilbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Flere aktører i bilbransjen reagerer på Regjeringens forslag til statsbudsjett, der momsgrensen for nye elbiler senkes fra 500.000 kroner til 300.000 kroner.

– Regjeringens uforutsigbarhet rammer veldig mange kunder som har bestilt bil i høst, med planlagt utlevering i starten av neste år, sier Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, i en pressemelding.

Han sier de har advart regjeringen mot konsekvensene av manglende forutsigbarhet på avgiftsområdet. 

– Nå trodde vi tiden for uforberedte og hastige avgiftshopp var forbi. 

Konsevenser

Bilimportørenes Landsforening reagerer på at endringen trer i kraft fra 1. januar.

– Dette kommer svært overraskende på en samlet bransje, og er stikk i strid med vårt tydelige budskap om at avgiftsendringer bør varsles i god tid før de trer i kraft. Nå er vi bekymret for hvilke konsekvenser dette vil få for husholdningene som har kjøpt bil i høst, med planlagt levering i begynnelsen av neste år, sier Harald J. Andersen.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, som importerer Audi, Cupra, Skoda og Volkswagen, er også skuffet.

– Dette er dårlige nyheter både for forbrukerne og for klimaet. Dersom Arbeiderpartiet får viljen sin, bremser de arbeidet med å ta de mange utdaterte og fossile bilene av norske veier.

Hekneby sier i pressemeldingen at de håper motstand fra de andre partiene kan gjøre noe med forslaget.

Håper på opposisjonen

– Nå må vi feste vår lit til at opposisjonen kan bidra til et mer elbilvennlig budsjett, noe SV maktet gjennom forrige stortingsperiode. I verste fall kan budsjettet bidra til å styrke konkurranskekraften til fossile biler, noe som egentlig skulle vært helt uhørt, sier Hekneby.

Regjeringens forslag skal nå behandles av Stortinget, og vedtas før jul.

Importselskapet RSA, som blant annet tar inn kinesiske Byd til Norge, utrykker at de har ant at noe er i gjære.

– Denne avgiftsøkningen er noe vi har fryktet og har hatt i bakhodet lenge, og det er derfor har vi jobbet systematisk for å sikre kapasitet på skip og ekstra bestillinger av biler slik at vi kan levere til kundene våre, uansett hvilke situasjoner som vil oppstå, sier Frank Dunvold, direktør i RSA, i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS