: Ifølge Renault kan de bli en kø av kunder når Renault 5 har leveringsstart til høsten.

Renault 5 etterspurt:

Hevder 50.000 står på interesseliste for el-ikon

Renault 5 kommer senere i år, og selskapet sier det ikke skorter på forhåndsinteressen. Det merker den norske importøren også.

Publisert

Renault viste nylig fram den elektriske 5-modellen, og ifølge merkesjefen Fabrice Cambolive, er forhåndsinteressen for bilen meget god.

- Vi har en venteliste på 50.000 personer. Vi vil åpne for bestillinger i mai og leveringene kommer i september eller oktober. Problemet er ikke å finne ut om vi har kunder, men å ha en best mulig utrulling, slik at vi kan levere til de første kundene i oktober, sier han til Automotive News.

Noe av årsaken til at Cambolive har troen på at lanseringen skal gå bra er at de har samlet utvikling, underleverandrører og fabrikken «så tett som mulig på våre kunder». Anleggene ligger nord i Frankrike.

– Noe som vil bli en fordel når det kommer til logistikkostnader og leveringstempo.

Planlegger ny fabrikk

Han sier de også planlegger å bygge en stor batterifabrikk i samme område, med byggestart i 2025.

Også i Norge kan Renault melde om bra interesse på deres kommende modeller:

- Ja, det er veldig stor pågang, noe som er utrolig hyggelig. Vi «lanserte» muligheten for å melde seg på nyhetsbrev rundt lunsjtider sist fredag og leadsene har allerede startet å komme inn i et høyt tempo, sier Roger Andersen, PR- og markedsdirektør hos den norske importøren RBI Norge.

Han sier de har hentet inn i underkant av 2000 på Scenic, som ble vist for første gang i Norge for en måned siden

Scenic ble i tillegg nylig kåret til årets bil i Europa.

STOR INTERESSE: Roger Andresen hos den norske Renault-importøren sier de opplever stor interesse rundt den kommende 5-modellen.

Venter mangedobling

– Vi har hentet inn i underkant av 2000 leads på Scenic, men jeg tror jeg skal tørre å tippe at de tallene vil bli doblet flere ganger før vi starter opp med salget av Renault 5, slik det ser ut nå.

Renault 5 skal komme med to batteristørrelser, det største på 52 kWt blir lanseringsbatteriet. Her sies det at rekkevidden blir minimum 400 kilometer.

Andersen sier internasjonal startpris er planlagt å være under 25.000 euro, 286.000 kroner med dagens kurs, med 40 kWh batteriet. Det betyr at bilen blir en av de billigste på markedet. I tillegg skal 5-modellen kunne trekke en henger på 500 kilo.

Med avatar

5 skal være første Renault-modell ut med avataren Reno som «hjelpemiddel» i bilen. 

Andersen tror mye av interessen rundt den produksjonsklare 5 som nylig ble presentert, ligger i at den «er mellom 90 og 95 prosent lik prototyp-modellen som har vært vist».

Renault skal fortsette å satse på små elbiler. Etter 5-modellen kommer den mindre, 4, som er ventet neste år.

– Det største volumet i elbilskiftet vil komme i B-segmentet, sier Cambolive.

B-segmentet er småbiler, hvor både Renault 4 og 5 hører hjemme. Det er antatt at 5-modellen vil koste rundt 25.000 euro, med andre ord under 300.000 kroner i Norge.

Flere bein

Cambolive understreker samtidig at Renault har en strategi hvor de har flere bein å stå på, i alle segment.

Noe som betyr at de vil tilby biler med forbrenningsmotorer, hybrid og eldrift.

Det betyr at Renault 5 og Clio, som har forbrenningsmotor, skal selges parallelt i flere marked. Clio er i dag den nest mest solgte bilen i Europa i B-segmentet.

Cambolive ser for seg at Renault 5 kan bringe mange nye kunder til merket, samtidig så ønsker de å få kunder som har kjøpt Zoe til å velge Renault 5 neste gang.