KAN RETTIGHETENE SINE: Hanne Stenslet smiler over å ha nådd gjennom med kravet sitt.

Hanne kjente rettighetene sine:

– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km

Bilen til Hanne Stenslet hadde fulgt serviceprogrammet. Likevel røk delen som egentlig skal holde hele bilens levetid.

Publisert Sist oppdatert

Høsten for snart fem år siden kjøpte Hanne Stenslet i Eidsvoll en fire år gammel BMW for 219.000 kroner. Da bilen var blitt ni år gammel, men bare hadde gått 119.000 kilometer, havarerte bilen.

På et merkeverksted til BMW ble det konstatert brudd i registerkjedet, til tross for at både Stenslet og tidligere eier har fulgt bilens serviceprogram.

Mange som havner i samme situasjon med en bruktbil som begynner å dra på årene, vil tenke at man ikke får dekket innsetting av ny motor på en så gammel bruktbil.

– Men jeg visste om reklamasjonsrettighetene mine, forteller hun.

Lange intervaller

Stenslet reklamerte derfor til bilforhandleren hvor hun kjøpte bilen. Og fikk avslag.

Bilforhandleren, BMW-forhandleren Jæger Sentrum i Bergen, viste til at nybilgarantien utløp for nesten fire år siden, og at bruktbilgarantien de ga på bilen, utløp for tre år siden. De mener dessuten feilen med registerkjedet ikke var til stede da de solgte bilen til Stenslet.

Hanne Stenslet ga imidlertid ikke opp og fikk hjelp av et annet verksted til å sette inn en brukt motor som fungerte. Dette kostet henne 60.000 kroner.

Samtidig fikk hun en sakkyndig uttalelse fra bilverkstedet, som opplyser å ha skiftet over 400 registerkjeder på samme motortype. Verkstedet mener det er for lange serviceintervaller på bilmodellen, og at det er den mest sannsynlig årsaken til registerbruddet.

– Fabrikken har for lange intervaller på skifte av olje og filter. Det er ugunstig i Norge, med mye småkjøring og mange kaldstarter, skriver verkstedet i sin rapport.

60.000 kr

Stenslet klaget deretter til forbruker­myndighetene. I et vedtak fra Forbrukerklage­utvalget har hun nå fått medhold i at bilforhandleren som solgte henne bilen, skal dekke kostnaden på 60.000 kroner for å sette inn en brukt motor.

– Forbrukerklageutvalget er under noe tvil kommet til at det er en iboende svakhet ved motoren. Registerkjedet skal normalt vare hele motorens levetid, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

De viser til at bilen bare hadde gått 119.000 kilometer da registerkjedet røk. Serviceprogrammet til bilen krever ikke at registerkjedet skal skiftes på et bestemt tidspunkt.

– Velkjent svakhet

NAF er enig i vurderingene til både bilverkstedet og Forbrukerklage­utvalget.

– Dette er en velkjent svakhet ved BMWs 2-liters dieselmotorer, sier teknisk konsulent Benny Christensen i NAF Advokat.

– Normal levetid på registerkjede er ved normal bruk og vedlikehold vesentlig lengre enn 119.000 kilometer, sier Audun Bergerud, som også er teknisk konsulent i NAF Advokat.

FORNØYD: Hanne har nå kjøpt seg en ny bruktbil, en Skoda Octavia, som hun er fornøyd med.

– Mye penger

Hanne Stenslet er glad for at hun har fått medhold.

– En motor skal jo gå mer enn 119.000 kilometer, sier hun.

For Stenslet er 60.000 kroner mye penger.

– For meg som er enslig og assistent på skole, er det veldig mye penger.

Hun forteller at hun er bilinteressert, og at denne BMW-en, en BMW 316D touring, er hennes fjerde BMW.

På en av de tidligere BMW-ene byttet hun registerkjedet før den stoppet.

– Jeg var derfor klar over at det tidligere har vært problemer med registeret på disse bilene. Men jeg trodde jo dette problemet var blitt utbedret i løpet av 10 år.

Ikke enig

BMW-forhandleren som solgte Stenslet BMW-en, Jæger sentrum i Bergen, aksepterer imidlertid ikke vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

I stedet for å betale Stenslet de 60.000 kronene hun er tilkjent, har de valgt å ta ut søksmål mot henne for tingretten.

– Vi er ikke enig i vedtaket, sier daglig leder Bjørn Inge Knudsen i Jæger sentrum.

Han viser til at det er snakk om en «relativt gammel» bil.

– Serviceintervallene er satt ut fra en kvalifisert vurdering av bil­produsenten. Det er etter vår vurdering heller ikke grunnlag for å anføre at registerkjedet er en svakhet på denne motorserien, sier Knudsen.

– Hva synes du om det NAF sier?

– Det er vanskelig for oss å kommentere slike lite konkrete påstander. Vi har derfor ingen flere kommentarer til saken, sier Knudsen.

Hanne Stenslet er lei seg over at Jæger ikke kan akseptere vedtaket, og at de i stedet saksøker henne.

– De prøver å vise at de har makt, sier hun, før hun legger til:

– Og det har de jo, også.