Høsten for snart fem år siden kjøpte Hanne Stenslet i
Eidsvoll en fire år gammel BMW for 219.000 kroner. Da bilen var blitt ni år
gammel, men bare hadde gått 119.000 kilometer, havarerte bilen.
På et merkeverksted til BMW ble det konstatert brudd i
registerkjedet, til tross for at både Stenslet og tidligere eier har fulgt
bilens serviceprogram.
Mange som havner i samme situasjon med en bruktbil som
begynner å dra på årene, vil tenke at man ikke får dekket innsetting av ny
motor på en så gammel bruktbil.
– Men jeg visste om reklamasjonsrettighetene mine, forteller hun.
Lange intervaller
Stenslet reklamerte derfor til bilforhandleren hvor hun
kjøpte bilen. Og fikk avslag.
Bilforhandleren, BMW-forhandleren Jæger Sentrum i Bergen,
viste til at nybilgarantien utløp for nesten fire år siden, og at
bruktbilgarantien de ga på bilen, utløp for tre år siden. De mener dessuten feilen med registerkjedet ikke var til
stede da de solgte bilen til Stenslet.
Hanne Stenslet ga imidlertid ikke opp og fikk hjelp av
et annet verksted til å sette inn en brukt motor som fungerte. Dette kostet
henne 60.000 kroner.
Samtidig fikk hun en sakkyndig uttalelse fra
bilverkstedet, som opplyser å ha skiftet over 400 registerkjeder på samme
motortype. Verkstedet mener det er for lange serviceintervaller på bilmodellen,
og at det er den mest sannsynlig årsaken til registerbruddet.
– Fabrikken har for lange intervaller på skifte av olje
og filter. Det er ugunstig i Norge, med mye småkjøring og mange kaldstarter,
skriver verkstedet i sin rapport.
Stenslet klaget deretter til forbrukermyndighetene. I et
vedtak fra Forbrukerklageutvalget har hun nå fått medhold i at bilforhandleren
som solgte henne bilen, skal dekke kostnaden på 60.000 kroner for å sette inn
en brukt motor.
– Forbrukerklageutvalget er under noe tvil kommet til at
det er en iboende svakhet ved motoren. Registerkjedet skal normalt vare hele
motorens levetid, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De viser til at bilen bare hadde gått 119.000 kilometer
da registerkjedet røk. Serviceprogrammet til bilen krever ikke at
registerkjedet skal skiftes på et bestemt tidspunkt.
– Velkjent svakhet
NAF er enig i vurderingene til både bilverkstedet og
Forbrukerklageutvalget.
– Dette er en velkjent svakhet ved BMWs 2-liters
dieselmotorer, sier teknisk konsulent Benny Christensen i NAF Advokat.
– Normal levetid på registerkjede er ved normal bruk og
vedlikehold vesentlig lengre enn 119.000 kilometer, sier Audun Bergerud, som
også er teknisk konsulent i NAF Advokat.
Annonse
– Mye penger
Hanne Stenslet er glad for at hun har fått medhold.
– En motor skal jo gå mer enn 119.000 kilometer, sier
hun.
For Stenslet er 60.000 kroner mye penger.
– For meg som er enslig og assistent på skole, er det
veldig mye penger.
Hun forteller at hun er bilinteressert, og at denne
BMW-en, en BMW 316D touring, er hennes fjerde BMW.
På en av de tidligere BMW-ene byttet hun registerkjedet
før den stoppet.
– Jeg var derfor klar over at det tidligere har vært
problemer med registeret på disse bilene. Men jeg trodde jo dette problemet var
blitt utbedret i løpet av 10 år.
Ikke enig
BMW-forhandleren som solgte Stenslet BMW-en, Jæger sentrum
i Bergen, aksepterer imidlertid ikke vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
I stedet for å betale Stenslet de 60.000 kronene hun er
tilkjent, har de valgt å ta ut søksmål mot henne for tingretten.
– Vi er ikke enig i vedtaket, sier daglig leder Bjørn
Inge Knudsen i Jæger sentrum.
Han viser til at det er snakk om en «relativt gammel»
bil.
– Serviceintervallene er satt ut fra en kvalifisert
vurdering av bilprodusenten. Det er etter vår vurdering heller ikke grunnlag
for å anføre at registerkjedet er en svakhet på denne motorserien, sier
Knudsen.
– Hva synes du om det NAF sier?
– Det er vanskelig for oss å kommentere slike lite
konkrete påstander. Vi har derfor ingen flere kommentarer til saken, sier
Knudsen.
Hanne Stenslet er lei seg over at Jæger ikke kan
akseptere vedtaket, og at de i stedet saksøker henne.
– De prøver å vise at de har makt, sier hun, før hun
legger til: