FORLENGET GARANTI: Paulius Nosokas har opplevd store vansker med å få bruke den forlengede garantien på sin Tesla Model X.

Paulius har forlenget garanti:

– Garantien har svært begrenset verdi

Mange bileiere vurderer å kjøpe forlenget garanti når nybilgarantien utløper. Men både Forbrukerrådet og NAF fraråder å betale titusenvis av kroner for slike garantier.

Publisert
SENIORADVOKAT: Vigdis Svennungsen.

– Tilleggsgarantien til Tesla har svært begrenset dekning og en svært begrenset verdi, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.

Han og senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF har gått gjennom Teslas forlengede garanti, og er klare i sin dom:

– Garantien har svært mange unntak, og det er svært vanskelig å se hva som faktisk dekkes, sier Svennungsen.

På generelt grunnlag fraråder de kjøp av tilleggsgarantier, som tilbys både av Tesla og mange andre.

30 dagers frist

Paulius Nosokas på Stjørdal i Trøndelag har en forlenget garanti på sin drøyt fem år gamle Tesla Model X. Da han fikk problemer med dørene og vinduer som fryser fast i kulda, fikk han oppleve i praksis hvor komplisert det er å bruke garantien.

Første hinder var å få overført garantien til ham, etter at han nylig kjøpte bilen av første eier, som var den som kjøpte den forlengede garantien.

Den første eieren, Magnar Storrøsæter i Trondheim, kjøpte garantien da bilen var fem år. Han forteller til Motor at han først fikk beskjed om at han ikke kunne overføre garantien til bilens neste eier.

På det lokale Tesla-verkstedet fikk han imidlertid til slutt vite at garantien likevel kan overføres, dersom det gjøres innen 30 dager etter eierskiftet.

Avslo

Det viser seg at det er en klar forutsetning at ny eier registreres innen de 30 dagene. Hvis ikke det gjøres, vil ikke garantien være gyldig.

Nosokas forsto ikke dette, og ba om overføring etter fristen på 30 dager.

Da fikk han følgende svar i en epost fra forsikringsselskapet Helvetia, på engelsk:

– Det har gått mer enn 30 dager siden overtakelsen. Overføring er avslått, skriver forsikringsselskapet i et brev Motor har lest.

Forstår ikke

Etter mye frem og tilbake ble overføringen til slutt akseptert likevel.

Da var neste spørsmål om Paulius Nosokas får dekket utgiftene for utbedring av feilene med dørene og vinduene.

Han er ikke jurist og hadde ingen mulighet til å forstå teksten i forsikringsavtalen, forteller han. Teksten er skrevet på en teknisk svært komplisert måte, og oversatt med det som ser ut som Googles oversettelsesprogram, eller lignende.

Selv ikke erfarne forbrukerjurister forstår vilkårene, vedgår både Svennungsen i NAF og Iversen i Forbrukerrådet.

Rister på hodet

LES SELV: Side 1 av 7 av garantivilkårene.

Problemene med dørene og vinduene på Nosokas sin bil ble kostnadsberegnet til 17.000 kroner. Da Nosokas leverte bilen for reparasjon, kunne Tesla-verkstedet ikke si om og hva som eventuelt ville bli dekket på garantien.

Først da han skulle hente bilen, fikk han beskjed om at han må betale ca. 6500 kroner selv. Resten dekkes på garantien.

Paulius Nosokas er fornøyd med hjelpen han etter hvert fikk på Tesla-verkstedet. Men han rister på hodet over garantien, og de store utfordringene med å få brukt den.

– Dette oppleves ikke som en garanti. Den er dessuten utformet slik at man tror man får noe bedre enn det man får. Den er misvisende, sier han.

Liechtenstein

Mange bilmerker tilbyr forlenget garanti når nybilgarantien utløper. Tesla Norge tilbyr sin garanti i samarbeid med det sveitsiske selskapet Helvetia, som har kontoradresse i fyrstedømmet Liechtenstein.

Garantien kjøpes på Teslas sider, og den enkelte får et individuelt pristilbud når bestemte opplysninger er lagt inn.

Garantien som den forrige eieren til Nosokas sin bil kjøpte, kostet 25.355 kroner for 36 måneder eller 60.000 kilometer – det som inntreffer først.

Overrasket

Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, har tråklet seg gjennom garantivilkårene. Hun er overrasket over det hun har lest.

– Vi forventer at slike garantier levert via merkeforhandler gir bedre dekning enn dette. Såkalte superforsikringer på bil vil ofte gi en bedre dekning, sier hun.

På generelt grunnlag fraråder både NAF og Forbrukerrådet forlengede garantier, som denne fra Tesla.

– Det er sjelden vi ser slike garantier gir noen god verdi. Det er viktig å være obs på at dette er noe helt annet enn en nybilgaranti.

«Handlinger av Gud»

Tesla/Helvetia om hva som ikke dekkes

Gud

Svennungsen legger også merke til flere formuleringer i vilkårene som hun synes er pussige.

I den norske oversettelsen står det at forsikringen ikke dekker «handling fra Gud» og «handlinger av Gud».

«Act of God» er et velkjent begrep i slike sammenhenger på engelsk – men ikke på norsk.

I vilkårene som første eier Magnar Storrøsæter fikk utdelt, står det også at garantien er underlagt britisk lov, og at konflikter skal behandles av britisk rett.

– Det er ikke greit at norske forbrukere må gå til britiske domstoler, sier Vigdis Svennungsen i NAF.

Endrer vilkårene

Motor har stilt en rekke spørsmål til Tesla Norge om garantien, og kritikken fra NAF og Forbrukerrådet.

Tesla vil ikke å svare på spørsmålene. Men etter det Motor forstår, har Tesla etter henvendelsen fra Motor valgt å endre punktene om britisk rett, fordi også de mener det er feil at norske forbrukere skal måtte forholde seg til et utenlandsk rettssystem.