OOOPS: En selvkjørende robotaxi fra Tesla på feil side av den gule linjen – skjermdump fra en video du kan se nederst i saken.Foto: ROB MAURER, TESLADAILY
Første testing:
Her bryter Teslas robotaxi trafikkregler
Tesla er inne i sin første uke med skikkelig testing på vanlige veier. Amerikanske myndigheter undersøker allerede feil og problemer.
22. juni gikk startskuddet for Teslas selvkjørende drosjer. Det handler ikke om Cybercab-er ute på egen hånd, men om en håndfull biler av typen Model Y.
Testing har pågått lenge, men først fra søndag av var altså slike taxier på veiene, på ordentlig.
En del begrensninger var på plass:
● Tesla-ansatte satt i passasjersetet foran, ifølge Electrek med tommelen på en slags dødmannsknapp, etter alt å dømme en modifisert dørbryter.
● Det skal også ha vært en form for fjernstyringsmulighet i bilene, ved behov.
● Testingen er foreløpig begrenset til et område i Austin i Texas, mellom klokken 06.00 og midnatt, og kun når det ikke regner.
● Alle de første passasjerene var invitert av Tesla. Ifølge en rekke kilder skal dette ha vært såkalte Tesla-influensere, altså personer med uttrykt velvilje overfor selskapet.
Men influensere filmer. Det gjør gjerne interesserte som observerer bilene utenfra, også. Og etter hvert som disse la ut videoer, fant folk feil.
Én bil krysset en gul linje og kjørte dermed mot kjøreretningen. En annen stoppet i veibanen på grunn av en parkert politibil i nærheten. Reuters [for abonnenter] skriver også om en hastighetsoverskridelse ved Texas School for the Deaf, der skilting advarte om døve fotgjengere.
En passasjer ville avbryte turen tidlig, hvilket man naturligvis har anledning til. Da ble han og medpassasjeren sluppet av midt i et lyskryss.
Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg [for abonnenter] har amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter, NHTSA, allerede begynt å vurdere tilfellene. Du kan se et par eksempler i videoene nederst i denne artikkelen.
Overfor nyhetskanalen CNBC opplyser NHTSA at myndigheten har tatt kontakt med Tesla for å innhente mer informasjon.
Slett ikke alle lar seg opprøre. Blant annet fordi det ikke har vært en eneste ulykke.
– Bra, så langt. Bilen taklet situasjonen svært godt og sannsynligvis bedre enn gode bilførere, kommenterer Alain Kornhauser, Princeton-professor i operasjonsanalyse og finansiell ingeniørvitenskap.
Men det er motstemmer:
– Å ha mange videoer av gal og dårlig kjøring ute allerede nå, det er fryktelig tidlig, sier Philip Koopman, professor i datateknikk og autonome systemer ved Carnegie Mellon University.
– Slippe av folk midt i kryss, det er ikke noe de fleste selskaper vil være komfortable med at blir fanget på kamera, sier Kara Kockelman, professor i transportvitenskap ved Universitetet i Texas.
Følg med selv!
Investorer satte likevel pris på at testingen var i gang, og Tesla-aksjen steg innledningsvis med innpå 10 prosent. Håpet er at Tesla skal kunne ta igjen noe av for eksempel Waymos forsprang. Sistnevnte har hatt fungerende robotaxier i fem–seks år.
For de spesielt interesserte: Via Texas' transportmyndigheters hjemmeside kan du faktisk følge med på bilenes bevegelser – alt selvkjørende, fra alle selskaper – i sanntid. Ikke glem tidsforskjellen, hvis du stusser på at det er få kjøretøy der.
Under finner du to videoer av Tesla-testingen. Den første starter omtrent der det begynner å gå galt, men det er mulig å se hele turen.