TERRENG: EX30 Cross Country tåler litt dårligere hyttevei enn standardutgaven.
Foto: VOLVO
Volvo EX30 Cross Country:
Første elektriske Cross Country fra Volvo
Cross Country-utgavene til Volvo har vært populære i Norge. Siste skudd på stammen er merkets minste modell.
I 25 år har Volvo benyttet seg av navnet Cross Country på litt ekstra barske utgaver av deres modeller V60, S60, V70 og V90.
Nå kommer den første Cross Country med elektrisk drivlinje. Det er EX30 som får æren. En modell som har vært på markedet i ett år, og blitt en stor suksess i Norge, med 7229 nye biler i fjor, som gjorde den til landets tredje mest solgte bilmodell.
Les alle Motors biltester:
Kebnekaise
EX30 Cross Country har høyere bakkeklaring enn standardutgaven, som gir bedre terrengegenskaper. Modellen kommer også med større hjul, og mulighet for 18-tommers terrengdekk.
Les test av Volvo EX30
– Cross Country-utgavene har historisk sett gjort det sterkt her i Norge. Den mer høyreiste og røffe utgaven av et allerede velkjent design har vært populært, både blant lojale Volvo-eiere og nysgjerrige nybilkjøpere, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge, i en pressemelding.
Bilens fremre støtfanger og bakluke har fått en spesiell mørk farge, og fremre støtfanger er utsmykket med topografien til nordsvenske fjellkjeden Kebnekaise. Beskyttelsesplatene foran og bak, samt hjulbuelistene, er med på å gi bilen den nødvendige barskheten.
Juli
Volvo oppgir at rekkevidde er 427 kilometer, som er 33 kilometer kortere enn Twin Performance AWD Ultra-utgaven. Ladefarten er den samme, 153 kilowatt, eller som Volvo sier det: «kan lades fra 10–80 prosent på ned mot 26 minutter.»
Fra start av er det kun utstyrsnivå Ultra og drivlinjen Twin Motor Performance som kan leveres i kombinasjon med Cross Country. Utvendig kan man velge mellom Crystal White, Vapour Grey, Onyx Black og Cloud Blue-lakkfarger.
Takkurven er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Bilen har samme tilhengervekt som EX30 Twin Motor Performance. Som er 1600 kilo.
EX30 Cross Country har en veiledende startpris på 487.900 kroner. Til sammenlikning starter EX30 Twin Performance AWD Ultra på 457.400 kroner.
De første kundebilene er ventet til Norge i juli.
Har du lest disse sakene fra Motor?